Regeringen har satt upp ett nytt etappmål i nollvisionen.
Om tio år ska inte mer än 133 personer mista livet på svenska vägar. Detta enligt ett nyligen antaget delmål från regeringen. Siffran är en halvering av 266, som är ett medelvärde av dödsfallen i trafiken årligen mellan åren 2017-2019.
– Ingen ska dö i trafiken. Nu höjer vi ambitionsnivån och beslutar om ett nytt etappmål för att påskynda arbetet med nollvisionen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
2019 dog 223 personer i trafiken, vilket är den lägsta siffran sedan mätningarna inleddes på 1950-talet. Samtidigt var året innan, 2018, det värsta på flera år, då det inträffade 324 dödsfall till följd av trafikolyckor.
Sedan tidigare har det satts ett etappmål om högst 220 dödsfall i trafiken 2020. Enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen omkom 18 personer i januari i år i trafiken, 9 färre jämfört med samma period i fjol. Mötesolyckor var den vanligaste olyckstypen bland bilister, 7 stycken omkom i denna situation i januari.
Nollvisionen beslutades av riksdagen 1997 och är en politisk och etisk målsättning för trafiksäkerhet i Sverige.
Diskutera: Tror du att etappmålen i nollvisionen kommer att hålla?
– Ingen ska dö i trafiken. Nu höjer vi ambitionsnivån och beslutar om ett nytt etappmål för att påskynda arbetet med nollvisionen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
2019 dog 223 personer i trafiken, vilket är den lägsta siffran sedan mätningarna inleddes på 1950-talet. Samtidigt var året innan, 2018, det värsta på flera år, då det inträffade 324 dödsfall till följd av trafikolyckor.
Sedan tidigare har det satts ett etappmål om högst 220 dödsfall i trafiken 2020. Enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen omkom 18 personer i januari i år i trafiken, 9 färre jämfört med samma period i fjol. Mötesolyckor var den vanligaste olyckstypen bland bilister, 7 stycken omkom i denna situation i januari.
Nollvisionen beslutades av riksdagen 1997 och är en politisk och etisk målsättning för trafiksäkerhet i Sverige.
Diskutera: Tror du att etappmålen i nollvisionen kommer att hålla?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej. Men det är väl en bra målsättning.
Det blir väl den vanliga åtgärden: fler kameror.
Bilparken blir ju säkrare och säkrare för varje år, så i rimlighetens namn borde antalet omkomna minska.
Men, så är det ju onykterheten som är det stora problemet, cirka en tredjedel av de omkomna är onyktra.
Ett annat problem är attityden, vansinniga omkörningar, för höga hastigheter, och trängningar.
Jag blev själv trängd av ett par mörka herrar i en Audi, för de tyckte inte jag körde fort nog.
Likaså stulna bilar, olagliga bilar, och körkortslösa/ogiltigt körkort är problem.
Inget av ovanstående klarar fler kameror av.
Det behövs fler levande poliser, gärna civilbilar.
spikat delmål ... var inte nollvisionen spikad också!
Precis som Hultarn skriver, onykterheten, attityden mm måste vi komma tillrätta med först, och det lär ta tid, så att de når målet , nej knappast.
Framtidens motorvägar - 50 km/h, framtidens städer, 20 km/h.
Nej det låter orimligt, då måste folk börja flyga mer för att hinna fram vilket knappast är önskningen för partier som miljöpartiet.
För kortare sträckor i stadstrafik kommer inte bara den lägre hastigheten göra att det tar märkbart längre tid, mer trafik kommer klumpas ihop vilket ytterligare gör att allt tar längre tid. Om själva resan utan trafik säg tar 5min längre så kanske det slutar med 30min längre på grund av trafikstockningarna.
Varför kan det inte vara nollvision när det gäller självmord? Nollvision i trafiken är ju en utopi !
Tomas Eneroths nollvision verkar bara vara hans egen önskade idé.. Troligen måste han säga det oavsett om han har en lösning på problemet eller inte.. ” Ingen ska dö i trafiken” (!) Utbilda skolbarn från förskola och uppåt i trafikvett. Gör körkort till ett skolämne från cykel, moped, mc till bil - för alla.
”Vi ska” och ” vi måste” och ”vi ska se till”, annars sätter vi till en utredning!
(S) slogan!!
”Vi ska” och ” vi måste” och ”vi ska se till”, annars sätter vi till en utredning!
(S) slogan!!
”Vi ska” och ” vi måste” och ”vi ska se till”, annars sätter vi till en utredning!
(S) slogan!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.