Nästa artikel
Anställda larmar om fusk på Riddermark Bil
Nyheter

Anställda larmar om fusk på Riddermark Bil

Publicerad 2024-09-03 09:52 (uppdaterad 2024-09-03 11:42)
Riddermark Bil har expanderat kraftigt men anklagas nu för att ha bluffande säljare som döljer fel och inköpare som hittar på brister.

Bilhandlarkedjan Riddermark Bil har vuxit rejält de senaste åren och omsätter över sju miljarder kronor. Men nuvarande och tidigare anställda slår nu larm om att kedjan fuskar med begagnade bilar, avslöjar Aftonbladet.

Bland de exempel som listas finns säljare som släckt motorlampor utan att åtgärda orsaken, inköpare som hittar på fel på bilar som ska köpas in – framför allt från äldre personer – samt att kända problembilar och krockade bilar säljs utan att köparen informeras. 

I en intern chatt ska en anställd ha skrivit ”Sälj pisset” till en kollega och hänvisat till en bil.

Enligt kedjans vd Alexander Riddermark finns inga ambitioner att lura några kunder, och han säger att företaget inte kunnat bli så stort genom att bluffa. Däremot säger han att företaget haft säljare som ”kanske tagit en genväg” och det beteendet accepteras inte.

– Jag säger inte att allting fullständigt fungerar hos oss. Men jag skulle påstå att det fungerar väldigt bra för att vara i en bransch som är komplex. Vi säljer bilar som innehåller ungefär 100 000 rörliga delar, säger han till tidningen.

Alexander Riddermark som är vd för Riddermark Bil säger att verksamheten ”fungerar väldigt bra för att vara i en bransch som är komplex”. Foto: Riddermark Bil

En granskning Vi Bilägare gjorde i augusti visade att Riddermark Bil var den kedja som anmäldes flest gånger av privatpersoner till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men det är också en av de kedjor som säljer flest bilar i Sverige.

Riddermark Bil har som policy att följa ARN:s beslut. Gustav Thuman, marknads- och kommunikationschef på Riddermark Bil, har tidigare sagt till Vi Bilägare att förhållandet mellan antalet bifall hos ARN och antalet sålda bilar är ”ett av de lägsta i hela branschen”.

– Man behöver sätta antalet ARN-ärenden i relation till försäljningsvolymen för att kunna jämföra. Men vi är självklart inte nöjda, vi jobbar stenhårt för en mer transparent bransch och inte minst trygg och hållbar köpprocess för våra kunder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2024-09-04 17:18 Spekulerade i våras på en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.