Nästa artikel
Ansiktsigenkänning ska upptäcka trötta taxiförare
Nyheter

Ansiktsigenkänning ska upptäcka trötta taxiförare

Publicerad 8 augusti 2019 (uppdaterad 8 augusti 2019)
Rysslands största taxibolag ska installera teknologin som tvingar taxichaufförer att ta raster.

Att köra bil när man är trött kan vara en stor säkerhetsrisk och leda till förödande konsekvenser. I Sverige kan det vara lika straffbart som att köra rattfull. Det rubriceras som vårdslöshet i trafik och kan jämföras med 0,8 promille alkohol i blodet. Som yrkeschaufför kan det vara extra lätt att hamna framför ratten i trötta lägen, men nu ska ett nytt system i Ryssland tvinga taxichaufförer att ta rast när energin börjar ta slut.  

Rysslands största taxibolag Yandex Taxi kommer att installera enheter som med hjälp av ansiktsigenkänning kommer att övervaka förarna och automatiskt identifiera när de är trötta. Det rapporterar Engadget.  

Enheterna som placeras på bilarnas vindruta håller koll på sådant som gäspningar, ihäridga blinkningar och förarens hållning. Inte mindre än 68 punkter i förarnas ansikten analyseras konstant.  

Det hela är resultatet av krav från ryska politiker efter att det förekommit allt för många bilolyckor på senare tid. Totalt inträffade 764 bilolyckor i Moskva förra året där 23 personer dog.   

Förra året ingick Yandex partnerskap med Uber, men Uber kommer inte få samma teknologi. Istället kommer Uberchaufförens app att automatiskt stängas av efter att chauffören varit verksam i tolv timmar. Appen hålls sedan avstängd i sex timmar innan föraren får jobba igen.

Denna teknologi är dock inte helt unik. Bland annat har 2019 Subaru Forester ett system de kalla Driverfocus som kan läsa av olika trötthetstecken hos föraren. I Cadillac CT6 finns även en kamera som ska kunna hålla koll på förarens huvudposition.  

Diskutera: Tycker du att vi bör införa samma system i Sverige?                                                                                                                                                                                                          

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-08 10:29
Hackenbush

Verkar som en god idé. Skulle finnas i alla fordon.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-08 11:25
Axa

Skulle tro att Ryssland regering ivrigt påhejar system och lagring för ansiktsigenkänning...

#3 • Uppdaterat: 2019-08-09 09:47
Kanske

Det behövs i Sverige med. Framförallt en kamera/app som kvinnor kan använda sig av för att inte riskera att utsätta sig för trakasserier och våldtäkt. Sedan många år åker ingen i vår familj med de gula taxibilarna. Utan tar Taxi Stockholm. Säkrare så.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hundratals-taxiforare-begar-brott-kan-fortsatta-kora-i-flera-ar-efterat/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/taxibolagen-vi-kan-inte-kontrollera-om-vara-chaufforer-misstanks-for-brott/

#4 • Uppdaterat: 2019-08-09 10:10
Kanske

Kan tillägga att jag åker för cirka 3000 kronor taxi varje månad, är egen företagare och måste till flyg/tåg. Bodde i flera år i Sigtuna och åkte därmed de gula taxibilarna. Var mycket nöjd med dem. Flyttade sedan till en annan kommun och hux flux blev det sämre. Hade en del kontakt med ledningen för de gula taxibilarna men det blev inte bättre. När jag påtalade att jag ville att föraren skulle köra lagligt så blev jag utskälld av förare som körde om på högersida, för fort, pratade i telefon, inte visade taxilegitimation och en massa annat.
För drygt 10 år sedan slutade jag att åka gula taxibilarna och bara åker Taxi Stockholm. Känner mig numera trygg och väl omhändertaganden.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-15 00:03
puttis

Alla yrkesfordon i Sverige bör ju enligt byråkratins logik ha en färdskrivare. Hastigheten är extra viktig att kontrollera hos den specifikt nämnda yrkesgruppen. Körförmågan är ju allt annat än godkänd

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.