Tillsammans med bland annat Toyota och Suzuki ska Subaru ta fram en elbil med andra generationens battericeller med fast elektrolyt.
I ett pressmeddelande bekräftar Subaru att elbilen byggs på dagens SGP-plattform (Subaru Global Platform). Den vidareutvecklade plattformen döps till E-TNGA och ska bli ett gensvar på Volkswagens MEB-plattform. Genom samarbetet kommer biltillverkarna att kunna premiärvisa en fyrhjulsdriven elbil redan till sommar-OS i Tokyo nästa år.
I samarbetet ingår även Panasonic, Toshiba och den kinesiska batteri- och biltillverkaren BYD. Solid state-batterierna kommer att utvecklas tillsammans med Panasonic. Den nya batteritekniken ger stora fördelar jämfört med dagens litiumjonceller. I andra generationens batterier har den flytande litiumsaltlösningen i elektrolyten bytts ut mot litiumsulfat som är en fast elektrolyt som på engelska översätts till ”solid state”.
Batteritekniken har en högre energitäthet och ger därmed kortare laddningstid, högre batterikapacitet, sänkt vikt och bättre värmetålighet.
– Detta andra steg i vår resa mot en högre grad av elektrifiering är välkommen och visar med eftertryck att Subaru fortsätter satsa seriöst på Europa, säger Christer Blomdell, vd på Subaru Nordic.
Diskutera: Blir ditt nästa bilköp en elbil?
I samarbetet ingår även Panasonic, Toshiba och den kinesiska batteri- och biltillverkaren BYD. Solid state-batterierna kommer att utvecklas tillsammans med Panasonic. Den nya batteritekniken ger stora fördelar jämfört med dagens litiumjonceller. I andra generationens batterier har den flytande litiumsaltlösningen i elektrolyten bytts ut mot litiumsulfat som är en fast elektrolyt som på engelska översätts till ”solid state”.
Batteritekniken har en högre energitäthet och ger därmed kortare laddningstid, högre batterikapacitet, sänkt vikt och bättre värmetålighet.
– Detta andra steg i vår resa mot en högre grad av elektrifiering är välkommen och visar med eftertryck att Subaru fortsätter satsa seriöst på Europa, säger Christer Blomdell, vd på Subaru Nordic.
Diskutera: Blir ditt nästa bilköp en elbil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer inte kunna behålla bilarna tillräckligt länge för att vänta på Toyobarus elbilar.
Jag väntar gärna på en riktigt bra kostnadspressad elbils- och batterilösning. Det känns väldigt fel att köpa en fossilbil i elfte timmen.
För mej känns det fel att köpa en elbil nu.Håller huvudet kallt och inväntar att utvecklingen stabiliserat sig vad gäller batteriprestanda och pris.Solid State batteri är i rätt riktning.
Köper jag en elbil blir det i så fall en med ett solid state-batteri och som har ett överkomligt pris. Alltså får jag vänta ett tag till.
Känns helt fel att köpa en blodsbatteribil. Jag inväntar att detta miljövidriga elände ersatts av vätgas eller dylikt.
.
Det är ont om kobolt vilket driver upp priset. Batteriutvecklingen syftar delvis till att eliminera behovet av dyra mineraler så räkna med att "blodsbatterier" snart försvinner.
Jesusbatterierna kommer! Solid state kommer antagligen inte att använda kobolt
Den dag Solid state-batterierna är färdigutvecklade, så får vi också en ny maktbalans. Oljan kommer att ersättas i ett rasande tempo, i princip allt som säljs nytt kommer att vara elektrifierat. Bensin och diesel kommer att fasas ut i ett rasande tempo. Endast kommersiella fordon och flyget kommer att vara fossilt.
Efter det kommer kommersiella bilar och till sist även flyget.
Inom 5 år kommer bilarna. Inom 15 år kommer kommersiella fordon och inom 30 år kommer flyget vara elektrifierat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.