Amerikaner gillar som bekant stora pickupmodeller, trots tider av ”downsizing” och högre bränslepriser. Det är nya konceptbilen Ram Long-Hauler ett kvitto på.
Utgångspunkten är en Ram 5500 Crew Cab som anpassats med längre axelavstånd, strax över fem meter. Totalt mäter bilen 7,3 meter på längden. Höjden är 2,01 meter och vågen stannar inte förrän 4 218 kilo.
Resultatet blir en kombinerad lastslukare och dragbjässe som inte viker ned sig. En sexcylindrig turbodiesel på 6,7 liter med ett maxvrid på 1 084 newtonmeter levererar kraften till bilens fyra hjul via en sexstegad automatlåda. Bränsletanken rymmer 643 liter.
Ram Long-Hauler ska nu turnera i USA under åtta månader för att känna av publikens mottagande. Därefter beslutas om eventuell serieproduktion.
Diskutera: Vad tycker du om Ram Long-Hauler Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Över 4 tons vikt det blir en saftig bilskatt där om någon köper den i Sverige. Men för den som kör stora lass och stora tunga släpvagnar är den ju kanon.
Fet! Sjukt stor tank. Typ 10.000 kr att fylla upp. Hoppas på produktion. Kanske får vi isf också se den i Saab-utförande.
När krisen var som värst inom världsekonomin hette det från bl.a. Ford och GM att nu minsann skulle man ändra inriktning. Är det här resultatet av den ändringen?
Jag måste faktiskt bara få fråga hur j-vla dumma amerikanerna får bli. Jag hoppades verkligen att GM och Ford skulle försvinna, men tyvärr blev det inte så. Men tids nog kommer de att falla. Tack och lov.
Köpte en Chevrolet S10 i vintras. Riktig skitbil kvalitetsmässigt egentligen, men av någon märklig anledning älskar jag den.
Två kommentarer. Detta är en DODGE RAM som tillverkas av Chrysler-koncernen, ingen GM eller Ford. För att dra tungt släp i Sverige kommer krävas körkortskombinationen CE, den blir kanske därmed ingen storsäljare som dragbil.
Grejen med den där är väl att den har ett "fifth wheel" på flaket för att koppla på husvagnstrailer/mek-trailer/häst-trailer. De facto går det väl knappt att lasta något alls på själva flaket.
Är nog inget ens den mest vulgära amerikan skulle köpa ens om denne inte hade en trailer. Själva förlängingen på 20-30 cm där mellan hytten och flaket är ju inte ens flak. Verkar vara en solid låda bara för att fylla ut. Troligen för att göra bilen så lång att fronten på släpet inte tar i hytten.
Om hytten förlängdes till baklämmen så skulle den kunna fungera som kinalimousine.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.