Nästa artikel
Amazon Herrgårdsvagn fyller 50 år
Nyheter

Amazon Herrgårdsvagn fyller 50 år

Publicerad 16 februari 2012 (uppdaterad 16 februari 2012)
Grattis! I år fyller Volvo Amazon Herrgårdsvagn 50 år. Kombin presenterades på Stockholms bilutställning våren 1962.

Det är inte bara Volvo 760 som fyller jämt i år, även Amazon Herrgårdsvagn. Inför premiären på bilsalongen i Stockholm den 17 februari 1962 skrev Volvo så här:

”Den nya herrgårdsvagnen är en helt ny Volvo-modell, där man så långt det varit möjligt använt sig av de element som ingår i den välkända Amazonen. Resultatet har blivit en snabb och rymlig personvagn med extremt god lastförmåga.”

”Fyra dörrar och delad baklucka förstärker plussidan ytterligare liksom formgivningen, kvaliteten, vägsäkerheten och driftsekonomin. Målsättningen har varit att skapa en rymlig familjevagn för långfärd och fritid – en funktionell bil som också kan utnyttjas i nyttotrafik. Den kallas Volvo 221 Amazon."

Med den nya B18-motorn på 75 hk kostade modellen vid lanseringen 14 475 kronor plus skatt, ungefär 160 000 kronor i dagens penningvärde.

Volvo Amazon tillverkades mellan 1956 och 1970 i totalt 667 323 exemplar i olika utföranden. Den sist tillverkade herrgårdsvagnen, med chassinummer 73 220, finns i dag att beskåda på Volvo Museum i Arendal.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo Amazon Herrgårdsvagn?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-16 13:11
hultarn

Ja, med dagens mått så var den väl inte så snabb eller rymlig, men... referenserna flyttas med åren...

Snygg och trevlig bil, hade den nu inte varit så grymt rostbenägen så hade de nog rullat än i dag. Mekaniken var överdimensionerad och slitstark, och servicegrejor fanns nästan på Konsum.

Det är en speciell känsla att köra en Amazon, kombinationen av traktorkänsla och genuin svensk design, och så luktar de sådär speciellt...

#2 • Uppdaterat: 2012-02-16 13:46
Meganmannen

Amazon är en bil man inte glömmer i första taget. Otrolig slitstyrka och en kaross med tjock plåt av hög kvalitet (Lätt att svetsa), eftersom bilarnas rostskydd inte höll någon högre klass och innerskärmar av plast ännu inte uppfunnits. Om man kunnat köpa en ny i dag så skulle det förutom säkerheten bara finnas en nackdel - bränsleförbrukningen, vilken var helt oK på 60 talet, men tack och lov sjunkit betydligt hos moderna bilar.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-16 15:29
saabnisse

Man ska inte jämföra Amazon med dagens bilar, det kan ju inte bli till någon fördel i något avseende.
När bilen kom 1956 tyckte jag att det var en väldigt vacker bil, men tio år senare var den ju helt passé och då fanns både bättre och snyggare bilar.
Kombins baklucka var ju praktisk, även om det fanns ännu bättre lösningar t.ex. Simca 1300/1500 kombi och den fanns ju även på en rad amerikanska bilar.
Men ska man vara riktigt ärlig så var faktisk Duettens bakdörrar ännu mer praktiska.
Rostkänsligheten var ju inte värre än hos någon av konkurrenterna, men säkerheten, egentligen samma där, det var ju innan man började tänka på säkerhet även om det fanns något av den i den här pansarvagnen.
Men när 140-serien kom blev det ju ett enormt lyft.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-16 16:32
hultarn

På tal om säkerhet:
Intressant att Amazon fick kollapsbar rattstång först i slutet (var det 1968?), då styrsnäckan satt direkt bakom främre stötfångaren, och ratten for rakt in i föraren vid en kollision.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-16 17:57
Thommys

Den delade bakluckan går igen i XC90.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-16 17:57
lubos

Ryska Volga har likheter med Volvo Amason eller varifrån kommer Volgans linjeföring? Kan det ha varit någon stor Fiatmodell från 40-talet? I varje fall så är den tekniska uppbyggnaden snarlik Amasonens med 4-cylindrig toppventilare, individuellt fjädrad framvagn med triangelarmar och stel bakaxel upphängd i länkar och med spiralfjädrar. Finns det andra synpunkter på dessa "likheter" ?

#7 • Uppdaterat: 2012-02-16 18:04
Jordnära

Hade en 67a kombi när jag var ung. Oj vad den sladdade på vintern. Den tvådelade bakluckan saknar jag faktiskt. Redan då fanns ställbart svankstöd vilket inte ens alla bilar har idag. Framskärmarna var bytta till glasfiber men utan underredsmassa, så stensprutet skapade spindelnät i lacken. Sen köpte jag en ny Golf 1975, och vilken skillnad på körkänsla och väghållning. Men kvalitetsmässigt var golf 1:an bara skräp jämfört med amazonen. 140-serien var egentligen en amazon med ny kaross. 240 däremot var en helt ny bil men med gammal kaross.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-17 00:18
Morton

Hade också en 67:a, en mörkblå sedan med röd inredning.
Förutom ställbart svankstöd, så var stolarna även höj- och sänkbara samt vinklingsbara. Men galonklädseln var brännhet på sommaren och iskall på vintern...

#9 • Uppdaterat: 2012-02-17 09:00
Peter i Sydney

Lubos, jag tror att Volga var inspirerad av en Buick. Amazon var och är fortfarande en fantastiskt vacker bil. Sedan dess har det bara gått utför med Volvos styling.

#a • Uppdaterat: 2012-02-17 10:30
Hackenbush

Detta är den enda av Volvos modeller någonsin som jag skulle vilja äga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.