Att det är farligt att köra motorcykel är SMC, Sveriges MotorCyklister, väl medvetna om men ser man över åren har motorcyklisternas säkerhet förbättrats kraftigt. 1980 fanns 54 332 motorcyklar i trafik samtidigt som dödade och skadade uppgick till 1 248. 2005 fanns hela 250 000 motorcyklar på våra vägar medan antalet dödade och skadade var 1 080 stycken. Samtidigt som beståndet ökat med 460 procent har de rapporterade olyckorna sjunkit med 13 procent.
Enligt Vägverkets statistik har 34 av 56 motorcyklister dödats i krock med ett annat fordon under 2006. Det är nästan 61 procent och antalet närmar sig nu två tredjedelar av alla mc-olyckor. Tidigare har singelolyckor motsvarat omkring hälften av alla olyckor.
-Det är uppenbart att bilisterna inte tar tillräcklig hänsyn och brister i sin uppmärksamhet mot motorcyklister", säger Jesper Christensen, SMCs generalsekreterare.
-Trenden med färre singelolyckor visar också att motorcyklisterna är mer medvetna idag om riskerna med att köra motorcykel, fortsätter Jesper Christensen.
Vägverkets statistik visar också att av singelolyckorna är sex kollisioner med räcken och två med stolpar. I tre dödsolyckor har motorcyklisten hamnat i diket och vid tre olyckor har motorcyklisten kolliderat med ett träd. Det betyder att i hälften av singelolyckorna utgör hinder i vägmiljön en del av olycksförloppet.
-Varje dödsolycka är en tragedi som SMC arbetar för att förebygga, säger Jesper Christensen. Men vi behöver samhällets hjälp eftersom det handlar om ett delat ansvar mellan vägutformare, andra trafikanter och motorcyklisterna själva.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.