Enligt hyrbilsförmedlingen Holiday Autos, ökar bokningarna jämfört med 2010. På vissa destinationer är det brist på vissa bilar.
– Minibussar och cabriolet är de kategorier som säljer slut först och vi arbetar nu för att maximera kapaciteten så vi klarar ökningen i efterfrågan, säger Stuart Nassos, VD på Holiday Autos i Norden.
Holiday Autos jämförelse av bokningar för sommarmånaderna juni-augusti, gjorda i mars månad jämfört med föregående år, visar att destinationer som Nice ökat med 64 procent, Milano med 36 procent och Alicante med 26 procent.
– Vår stärkta krona bidrar till att fler väljer att hyra bil i euroländerna, säger Stuart Nassos.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med stigande bensinpriser, skatter, servicekostnader och försäkringar kan det bli ännu vanligare att hyra bil när det behövs istället för att äga en. Bil-livet skulle faktiskt bli mycket billigare och enklare då.
Så du tror inte att uthyrningsföretagen kompenserar sina ökade kostnader genom att ta ut högre hyrespriser?
Saabnisse! låt oss kolla ett exempel, säg att du åker kollektivt till arbetet och kanske har bruk för en bil 2 gånger/vecka. Vi bortser från bensinpriset eftersom det är samma vare sig du tankar din egen bil eller hyr en bil.
En normal familjebil kostar idag ca 270.000 i inköp.
För dessa pengar kan du hyra en bil 2 gånger/vecka i 22,5 år beräknat på ett hyrpris på ca 500kr/dygn.
Du slipper underhåll, service, reparationer, skatt, och försäkring
försäkring ca 3000/år i 22,5 år = 67.500:-
Bilskatt ca 2000*22,5 = 45000:-
Service i 22,5 år (räknar endast oljeservice)
2000*22,5 = 45000:-
Reparationer (slitdetaljer) 20000 på dessa år? och däcksbyte ca 4däck/4år 4000:- per byte i 22,5 år en rund summa på kanske 20.000:-
besiktning i 22,5 år a 300:- 6750:-
detta blir ca 204000:- man sparar i utgifter förutom evetuellt månadskort på tåg/buss som för mig kostar ca 1100/månad och det blir 24750 på 22,5 år.
Visst hyrpriserna kommer att öka under denna tid men det kommer utgifter för bilägande också att göra. Ser det inte ganska ekonomiskt ut att hyra?
Visst man kan köpa en begagnad billig bil med, men utgifterna för att äga denna blir detsamma som för en ny bil förutom att reparations kostnaderna kommer att bli högre för den begagnade bilen eftersom den är förmodligen lite mer sliten än en ny bil.
Ingen hänsyn här tagen till kommande prisökningar som vi vet kommer att ske på allt jag räknat upp.
Månadsbiljetten på kollektivtrafiken blev helt fel.
550/månad i 22,5 år är 123750:-
Man sparar alltså omkring totalt 80.000:- på detta.
Det som cyklar eller går eller tar sig till jobbet på annat sätt sparar alltså 204.000:-
Jo jag har hyrt bil åtskilliga gånger, men med mitt boende på vischan och utan kollektiva färdmedel blir det ofta väldigt krångligt.
Numera begränsar jag bilhyrandet till att gälla enbart vissa transporter.
SAAB9'3 kommer då kosta som BMW 3
vad välljer "Svensson" ?
Gamla artiklar är alltid kul att återbesöka, för att tidningar, publikationer och dylikt har en vana att rapportera om trender. I efterhand är det roligt att blicka tillbaka och se om trenden höll i sig, eller om det var en fluga.
I detta fallet så kan jag med besked säga att intresset för hyrbilar håller i sig som aldrig förr - vi har nog aldrig fått så många besökare till vår prisjämförelsesajt https://www.hyrbilguiden.se som på senare år. Med tanke på att kollektivtrafik i vissa fall blir dyrare (Göteborg ökade priserna på tågkort ganska nyligen), fler och fler biluthyrningsfirmor öppnar upp och möjligheterna att kunna plocka upp en hyrbil nästintill när som helst gör att det blir mer eller mindre en vana att blicka till hyrbilar när man är ute på semester.
Hoppas trenden håller i sig minst åtta år till :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.