Det är Alfa Romeos nye vd Luca de Meo, som ligger bakom USA-planerna, och då måste det finnas med en SUV. Kemal bygger på samma plattform som 159 och går alltså i samma segment som Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan, BMW X3 mfl. Det lär inte bli lätt för italienarna att slå sig in om inte bilen har exceptionella egenskaper.
1. Vinnaren! Det är svårt att inte tycka om FORD S-Max. Den prioriterar de detaljer som en storfamilj uppskattar. Bred kupé där alla tre platser på mittraden går att nyttja fullt ut. Stort och brett lastgolv som ger ett lättlastat bagage som sväljer det mesta. Detta är en bättre kombi än vanliga kombibilar. Ford har inte heller glömt bort föraren. S-Max har hög körkänsla och bekväm komfort, även med ST-Lines sportchassi. Fyrhjulsdriften förstärker S-Max karaktär som svårslagen allkonstnär. Men även solen har fläckar. Rostskyddet behöver förbättras och skymmande A-stoplar irriterar. Det gör dieseltörsten också. Helheten ger glädje till både stora och små vilket gör att vi korar S-Max till klar testsegrare.
2. För den lilla familjen. VOLKSWAGEN Tiguan är en lyckad produkt och Allspace har förbättrat konceptet ytterligare. Mjukare, tystare drivlina och naturligtvis mer utrymme både i baksätet och bagaget. Men var är finesserna som hjälper den stora barnaskaran?
3. För barnen. RENAULT Espace är en bil som sticker ut och lockar på detaljnivå. Tyvärr spretar helheten betänkligt. Dess starka sida är bra barnfokus med en vettig tredje stolsrad och föredömligt rostskydd. I övriga moment är den ständigt bakom konkurrenterna.
Kommentar av Calle Carlquist, testförare: Ingen är någon fullträff men Ford ligger bäst till. Smidigt format, ändå väldigt rymlig. Instrumenteringen är ful och känns åldrad, men S-Max är fin att ratta och tyst att resa i. Volkswagen vore min vinnare om mittradens och de bakersta sittplatserna varit bättre utnyttjade. Nu begriper jag inte riktigt varför man ska ha en lång-Tiguan? Espace har alltid varit intressanta modeller sedan starten 1984, men den här generationen är alltför drabbad av design.
Kommentar av Nils Svärd, testledare: Varje gång vi testar flexbilar blir jag konfunderad varför de inte säljer bättre. Testtrions prislappar avskräcker men det finns billigare alternativ. Renault väcker min nyfikenhet, men när den lagt sig finns det inte mycket kvar som imponerar. Nya Allspace är min favorit men mer som ett aptitligt alternativ till en vanlig storkombi. För mig har S-Max svårt att leva upp till sin höga prisnivå men är roligast bakom ratten och dess allroundkompetens är oklanderlig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.