Till slut kunde inte heller Alfa Romeo värja sig. Nu hoppar märket på suvtåget med nya modellen Stelvio.
Ingen tillverkare har råd att hålla sig borta från suvar i dessa dagar. Inte heller Alfa Romeo.
Stelvio, döpt efter bergspasset, är märkets giv i den mellanstora klassen. Tekniskt är bilen baserad på samma plattform som används till Giulia med karossen står, som synes på bilderna här intill, på högre styltor.
Längden på 468 centimeter gör Stelvio till en direkt konkurrent till bland annat BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC och Jaguar F-Pace.
Inredningen, utrustningsupplägget och motorutbudet känns igen från Giulia (som Vi Bilägare testar i nummer 16/2016).
Först ut på marknaden blir herrejössesversionen Quadrifoglio, viket betyder dubbelturbomatad V6 på 2,9 liter som ger 510 hästkrafter. Senare följer mer vardagliga och normalmotoriserade varianter, bland annat en turbodiesel på 2,2 liter och 170 hästar. Fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda blir standard.
Lanseringen sker i slutet av 2017.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Stelvio?
Stelvio, döpt efter bergspasset, är märkets giv i den mellanstora klassen. Tekniskt är bilen baserad på samma plattform som används till Giulia med karossen står, som synes på bilderna här intill, på högre styltor.
Längden på 468 centimeter gör Stelvio till en direkt konkurrent till bland annat BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC och Jaguar F-Pace.
Inredningen, utrustningsupplägget och motorutbudet känns igen från Giulia (som Vi Bilägare testar i nummer 16/2016).
Först ut på marknaden blir herrejössesversionen Quadrifoglio, viket betyder dubbelturbomatad V6 på 2,9 liter som ger 510 hästkrafter. Senare följer mer vardagliga och normalmotoriserade varianter, bland annat en turbodiesel på 2,2 liter och 170 hästar. Fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda blir standard.
Lanseringen sker i slutet av 2017.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Stelvio?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar inte proportionerna på Suv, de är lika höga som breda. Blir lite fyrkantigt.
Fronten är rätt snygg på denna men resten ser ut som Suv enligt formulär 1A.
Suvar är ju på modet vilket man gillar dom eller inte, det går ju att sälja och alla tillverkare måste ju ha dom. Sedan kan man naturligtvis fundera på det vettiga med 510 hk i en biltyp som inte borde få gå fortare än 100km/t. Men nu är det som det är och många gillar dem. Intressant är ju också pressvecken på t.ex dörrarna som ju minskar andelen förstyvningar och minskar vikten,
Allt skrynkligare bilar får vi också vänja oss vid. Ska bli kul att se vem som blir först med återgången till korrugerad plåt som på Citroën 2CV och HY.
Får hålla med föregående inlägg, men måste nog ändå säga att detta är bland den snyggaste SUV jag sett....på bild.
Det är svårt att sätta fingret på vad det är exakt som gör att Alfa:s design på bilar allt som oftast tilltalar hjärtat.
Visst är Suv på modet saabnisse och det känns till och med så att på sikt så kommer det att bli det enda som går att köpa om trenden håller i sig.
På bild utan referensobjekt så skulle det lika gärna kunna vara en liten hatchback typ Mazda 3.
Snygg!
Snyggt exteriör utom registreringsskylt är fortfarande längst till höger mot stötfångare och interiör är spegling på mätartavlor och infotainment är irriterar för svårt att se usel.
Då kanske det inte är en SUV, möjligen en Crossover?. Många SUV's har fått mer och mer personbils liknande utseende, tex Q3 som en gång i tiden var nästan fyrkantig och hög, är idag låg och strömlinjeformad. Knappt så att det kan kallas SUV, och vad står egentligen SUV ordet för idag efter så många års slitage?
Snyggaste jag sett på länge
@Styggavargen, Q3 har sett ut som den alltid har gjort. Det finns nämligen bara 1 generation av den.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.