Efter mer än 30 års frånvaro återvänder biltillverkaren till sporten i partnerskap med svenske Marcus Ericssons nuvarande stall.
Alfa Romeo går in som titelsponsor i Sauberstallet i Formel 1. Det officiella namnet blir Alfa Romeo Sauber F1 Team. Kontraktet löper i flera år med start 2018. Tävlingsbilarna byter färg för att matcha Alfa Romeos märke och utrustas med Ferrarimotorer från Fiat Chrysler-koncernen, där både Alfa Romeo och Ferrari ingår. Samarbetet inkluderar motorkunskap och tekniskt erfarenhetsutbyte som ska gagna både Formel 1-satsningen och bilproduktionen, enligt ett pressmeddelande från Fiat Chrysler.
Det finns ingen information om vilka förare som utses att köra tävlingsbilarna i F1 nästa år. Sedan tre år tillbaka har svensken Marcus Ericsson kört för Sauber, men de framgångsrika resultaten har uteblivit.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeos återkomst i Formel 1?
Det finns ingen information om vilka förare som utses att köra tävlingsbilarna i F1 nästa år. Sedan tre år tillbaka har svensken Marcus Ericsson kört för Sauber, men de framgångsrika resultaten har uteblivit.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeos återkomst i Formel 1?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alfa Romeo Sauber lär aldrig få tillgång till Ferraris allra senaste teknik och därmed kunna vara med i toppen. Kan man vara med i mittfältet och slåss och kanske nosa på en pallplats då och då så är väl mycket vunnet. Visst är det kul att Alfa Romeo finns med bland stallen även om det är Ferrari som står för kunnandet.
Sen får vi hålla tummarna att Marcus Eriksson blir kvar i stallet och att gärna nya strateger kommer in, ibland tycker jag det verkat som att depån gjort felaktiga bedömningar om däckval samt när Marcus blivit inkallad för däckskifte. Här har han tappat placeringar i flera lopp.
Inte mycket Marcus Eriksson kunnat gjort bättre med en så slö/kass motor, hoppas han får ett år till och att den nya motorn är vassare!
Sett till F1 resultat även detta år är det bara bilarna det hänger på, Mercedes eller Ferrari vinner alla race, detta är ingen tävling, mer en uppvisning, spänningen är obefintlig!
Det här har varit på gång sedan länge och det kommer säkert inte att skilja särskilt mycket rent tekniskt mellan Alfa Romeo och Ferrari.
Det kan faktiskt bli så att en uppdatering får premiär på A R för utprovning.
Det kommer ju att skilja avsevärt mellan stallen ändå, allt beror inte på bilarna.
Men Marcus chanser minskade nog, nu är det inte bara en massa sponsorpengar som avgör!
Sauber valde att använda Ferraris motor från 2016 under årets säsong eftersom de behövde resurserna för att utveckla resten av bilen.
Till nästa år är det sagt att de ska ha senaste specifikation precis som Haas och Ferrari. Den kostnaden kan antagligen minskas genom att man marknadsför ett av de märken FCA förfogar över.
Dessutom har Ferrari förare som inte är redo för att sitta i de egna bilarna och då kan de köra Sauber under upplärningen.
Italiensk huvudsponsor, italienska motorer... svensk förare? Marcus verkar få det svårt.
Alfa har ju otroligt fina meriter inom Formel 1 och man kan ju hoppas att det här kan bli bra. Deras senaste försök för drygt trettio år sen var dock ett gigantiskt fiasko. Skulle vara kul om Marcus fick fortsätta men jag tvivlar. Visst har han rutin men jag tycker inte att han duger helt enkelt.. Felix Rosenqvist är vassare men då kontakter och sponsorpengar är viktigare än ren förarkapacitet så får inte han chansen tyvärr.
Vet inte vad jag ska tro? Fast att Marcus Eriksson blir kvar tror jag inte efter 0 poäng på 2 säsonger samtidigt som team kollegan tagit poäng. Mercedes dominerade mindre denna säsong än förra och Ferrari var närmare och ledde förar VM länge. Red Bull Renault vaknade till ibland och vann väl 2 lopp har jag för mig. McLaren har även dom Renault motorer till nästa säsong, frågan är väl om det finns någon kunnig kompetens personal kvar efter 3 fiasko säsonger med Honda. Alonso har väl också sett sina bästa dagar även om han är långt ifrån dålig.
Ingen vet vad Marcus skulle kunna åstadkomma med en kompetent bil och kanske får han chansen nu.
Ferrari har säkert mycket att säga till om här och det är ju ingen hemlighet att man vill ha fram sina påläggskalvar Leclerc och Giovinazzi.
Att Leclerc kommer in är nog klart, men Marcus med sin erfarenhet har nog ändå lite större chans än Giovinazzi.
Jag tror på Marcus Ericsson!
Det är lite underligt att Marcus körde delar av däckstesterna efter sista racet tillsammans med Leclerc om det nu är så att han inte ska köra framöver. Giovinazzi borde rimligen ha kört en av dagarna om han vore tänkt till stallet. Han körde ju en Haas på fredagen inför racet så han var inte långt borta. Jag tror på en lösning där de inleder säsongen med Marcus och Leclerc och om ME inte tar poäng på ett par race får han lämna stolen till Giovinazzi. Det är för få testdagar innan säsongen så att få någon som är van racesituationen borde vara bra inledningsvis.
Det blir säkert ett sånt upplägg i Williams där kapaciteten hos Kubica är okänd. De har nog Paul di Resta och/eller Pascal Wehrlein i beredskap om det inte fungerar. Tyvärr lär Stroll sitta stadigt i den andra bilen.
Klart med Ericsson och Leclerc!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.