Nästa artikel
Alfa Giulietta får legendarisk racingbehandling
Nyheter

Alfa Giulietta får legendarisk racingbehandling

Publicerad 9 juni 2014 (uppdaterad 9 juni 2014)
Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde har samma motor med 240 hästkrafter som Alfa Romeo 4C.
Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde får sportbilsmotor under huven. Syskonet MiTo prestandauppdateras även den av bara farten.
I år var det 60 år sedan en Alfa Romeo med namnet Giulietta såg dagens ljus för första gången. Alfa firar detta med att stoppa ned en av märkets senaste sportvagnsmotorer mellan framhjulen på c-segmentsbilen. Det vill säga samma fyrcylindriga turbomotor på cirka 1, 750 liter som huserar bakom kupén i sportiga Alfa Romeo 4C.

De 240 hästkrafterna borde få den 1 320 kilo tunga bilen att bli en riktigt giftig utmanare till Golf GTI och Renault Clio RS 275 Trophy. Kraftöverföringen i Giulietta sker via Alfas dubbelkopplingslåda TCT. Av bara farten får även småsyskonet Mito en prestandauppdatering. Fyrcylindriga 1,4 liters turbomotorn MultiAir har nu toppeffekten 170 hästkrafter, 15 fler än standard. Även här sköts växlingen med en dubbelkopplingslåda.
 
Den första bilen från Alfa Romeo som bar namnet Quadrifoglio Verde var den RL-bil som Ugo Sivocci vann tävlingen Targa Florio med 1923. Sedan dess har alla Alfa Romeos racinbilar burit namnet, om man ska tro Alfas PR-avdelning.
 
Några uppgifter om fartresurserna är ännu inte kända för någon av bilarna. Hittills finns inga prisuppgifter men Guilietta och MiTo Quadrifoglio Verde börjar säljas i Italien från och med i dag. Resten av Europa kommer att få sina första bilar inom kort, enligt tillverkaren själv.
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfas prestandaversioner av Giulietta och MiTo?   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-09 19:29
saabnisse

Kul för alla Alfisti att man satsar på Alfa-Romeo nu.
Den här fyrklövern kan nog bli riktigt trevlig, hoppas bara att det går att få en vettig körställning.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-09 21:04
ENTJ1

Fronten gör nog en hel del för försäljningen.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-09 21:24
Roy J

Trevligt, trevligt.
Kanske svårt att få någon ekonomi i ägandet, bara.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-10 01:27
Simon no1

Tycker den är ful som stryk, liknar nån fiatmodell

#5 • Uppdaterat: 2016-05-10 10:06
benny karlsson

Mjuka sensuella kurvor på utsidan. Den är verkligen en skönhet. Insidan är väl som vanligt byggd för personer med korta ben och för långa armar. Min erfarenhet! Annars gillar jag insidan också, vanligen stramt hållen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.