- Lätta lastbilar av pick-uptyp används både i arbetet och i
familjelivet. Det är viktigt att de har minst samma säkerhet som
vanliga personbilar. Resultaten från Euro NCAP visar på alarmerande
svagheter hos två av de tre testade bilmodellerna, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall,
tillika Euro NCAP:s ordförande. Dessa två bilar är heller inte
utrustade med antisladdsystem vilket ytterligare förstärker bilden av
synnerligen allvarliga brister i säkerheten.
En av de biltillverkare vars pick-up presterade dåligt (Nissan
Navara) har redan agerat för att uppdatera krockkuddesystemet. Euro
NCAP kommer så snart det är möjligt att publicera data för den
förbättrade bilen. Isuzu har vad vi vet inte agerat med anledning av de
svaga resultaten för deras D-MAX/Rodeo-modell.
- Den enda 5-stjärniga bilen i denna omgång av åtta bilar är Citroën
C5. Detta är glädjande men Citroën har sämre kvalité på sin
bältespåminnare för framsätespassageraren. Vidare har Citroën i denna
nya bilmodell inte levt upp till den skyddsförmåga för fotgängare som
de visade upp på C6-modellen, säger Anders Lie, Vägverkets bilsäkerhetsexpert i Euro NCAP-arbetet.
Resultat i sammanfattning: | ||||
Skydd i bilen | Skydd för barn i bilen | Skydd för gående | ||
Småbilar | ||||
Suzuki Splash | 4 | 3 | 3 | |
Små familjebilar | ||||
Renault Kangoo | 4 | 4 | 2 | |
Familjebilar | ||||
Citroën C5 | 5 | 4 | 2 | |
Mindre familjejeepar | ||||
BMW X3 | 4 | 4 | 1 | |
Daihatsu Terios | 4 | 3 | 3 | |
Pick-Up | ||||
Mitsubishi L200 | 4 | 3 | 1 | |
Isuzu D-Max/Rodeo | 2 | 2 | 1 | |
Nissan Navara | 1 | 3 | 2 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fronta en Splash mot en Navara. Kolla sedan vilken du vill sitta i!
Vilket jävla bullshit. Man kan föra kampanj mot vad som helst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.