Det har kanske aldrig tidigare lanserats så många nya bilmärken som nu. Kina står för flera av dem och vissa ska även ge sig in på den europeiska marknaden, bland andra Nio och Xpeng.
Senast i raden är teknikgiganten Huawei, som bland annat tillverkar mobiltelefoner och telefonisystem och som hamnat i den politiska hetluften det senaste året.
Huawei ska börja sälja uppkopplade bilar i 1 000 egna ”flaggskeppsbutiker”. Först ut är ett helt nystartat märke som heter Aito och som står för ”Adding Intelligence to Auto”. Märket ägs av Kalifornienbaserade Seres som i sin tur ägs av Chongqing Sokon. Det är en kinesisk industrikoncern som också äger märket DFSK som lanserats i Sverige.
Aito ska ge sig in i premiumklassen med suven M5 och främsta säljargumentet ska vara att tekniken och operativsystemet utvecklats av Huawei. Planerna är stora: märket ska bli ett av Kinas tre största inom fem år.
Aito M5 är nio centimeter längre än Volvo XC60, men trots att kinesiska bilmärken storsatsar på eldrift är den här suven faktiskt inte helt eldriven. Istället har den en bensindriven 1,5-litersmotor med turbo på 125 hk som räckviddsförlängare. Dessutom finns två elmotorer, en på varje axel, med 224 och 204 hk. Den totala räckvidden ska bli ”över 100 mil”.
Kommentarer till artikeln (9)
- 3 december 2021 Rikard skrev: De som lämnade…
- 2 december 2021 De som lämnade sina elbilar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.