Nästa artikel
Abarth sätter skorpionklorna i Fiat 500e
Nyheter

Abarth sätter skorpionklorna i Fiat 500e

Publicerad 23 november 2022
Fiats samarbetspartner Abarth släpper en egen version av den helt elektriska minstingen 500e. Resultatet utlovas bli ett kompakt glädjepiller där räckvidden fått stå tillbaka för körglädjen.

Legendariska Abarth, Fiats mer racing och prestandamässiga partner allt sedan 1952, släpper en egen version av Fiats något enklare 500e. Den helelektriska citybilen har normalt sett endast 118 hästkrafter, men Abarth 500e kommer att ha hela 155 hästkrafter och 235 Nm i vridmoment. Det ger förvisso kraftigt förbättrad hastighetsprestanda, men kommer att straffa sig när det kommer till räckvidden.

Då batteripaketet är fortsatt identiskt med den ordinarie Fiat 500e så sänks räckvidden från stadsbilens 32 utlovade mil till prestanda-Abarthens något mer begränsade 25 mils räckvidd.

Att även Abarth 500e i huvudsak är tänkt som en stadsbil visar Abarths löfte om 5 mils räckvidd redan efter fem minuters laddning. Att nå 80 procents batterikapacitet, och därmed motsvarande procentgrads maximal räckvidd, ska i sin tur ta strax över 30 minuter.

Det lär hur som helst bli rätt underhållande körning mellan laddtillfällena. Föraren kan alternera mellan tre körlägen: Turismo, vilket är bilens komfort och långfärdsläge, för att nå maximal räckvidd. Scorpion Street ger dig full kraft, där systemet samtidigt arbetar så effektivt som möjligt med bromskraftsåtervinning (kinetisk energi) i stadsmiljö. Och så det bananpassade läget Scorpion Track som uteslutande fokuserar på att leverera så mycket kraft som möjligt i alla lägen, utan en tanke på varesig maximal räckvidd eller att ta tillbara kinetisk energi.

Det som också skiljer Abarth 500e från sitt enklare syskon Fiat 500e är att den tryckkänsliga infotaimentdisplayen med 10,25-tumsskärm innehåller fler funktioner. I Abarths utförande utgörs mjukvaran i systemet även av en särskild prestandalogg, som samlar allehanda viktig prestandadata under körningen.

Bilarna får en något mer sportig yttre framtoning, i form av ny front, andra sidokjolar och en kaxig diffusor bak samt större fälgar.

Precis som för den enklare Fiat 500e så släpps även Abarth 500e i 3-dörrarsutförande och i en särskild cabrioletversion.

Världslanseringen av Abarths nya eldrivna glädjepiller inleds med den särskilda Scorpionissima-versionen och det kommer att ske under 2023 års första kvartal. Till Sverige lär bilarna dock inte infinna sig förrän tidigast strax inför sommaren samma år.

Svenska priser är ej satta, men engelska Auto Express menar att priserna i England väntas bli cirka 480 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 25 november 2022 Anders, vilka är de bra…
  • 24 november 2022 Jag jobbar numera på en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.