Formgivningen har förstärkts. Single-frame-grillen, stötfångare, luftintag och dimljus har fått en ansiktslyftning. Bland tillval finns Audi adaptive light, ett dynamiskt kurvljussystem, och helljusassistenten som automatiskt växlar mellan hel- och halvljus.
Bak märks ändringar som en kraftigare diffusor och raka avgasrör och även de tvådelade bakljusen med LED-teknologi har fått ett nytt utseende. Invändigt säger man att bullernivån nästan har halverats, i synnerhet inom kritiska frekvensområden.
Motorerna använder samtliga direkt bränsleinsprutning och FSI, TFSI och TDI-teknologier i ett val mellan fyra, sex eller åtta cylindrar. För köparna finns att välja mellanframhjulsdrift eller quattro, manuell växelspak, tiptronic eller multitronic.
Men smakar det så kostar det som vanligt. När bilen nu börjar säljas i augusti kostar A6 från 283 500 för den enklaste modellen med 136 hk TDI-motor upp till 590 000 för 4,2 liters versionen (V8) på 350 hk och fyrhjuilsdrift. Avanttillägg 15 900 kronor, quattrotillägg 16 900 kronor samt Tiptronic/Multitronic som kostar 21 500 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
283 000 är inte mycket mer än en Volvo V70 / Ford Mondeo / VW Passat, men i dessa bilar får man så mycket mer utrymmen, bättre ekonomi och piggare motorer för lägre summor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.