I stadstrafiken är Smart i sitt rätta element. Men i de flesta andra grenarna blir den slagen av konkurrenterna - och klarar sig precis från en sistaplats.
Det är stadstrafik som är lilla Smarts rätta element. Superkompakt format och hög sittställning gör den smidig och lättmanövrerad i de flesta situationer. Men sikten snett bakåt till höger är dålig vilket ställer till problem vid filbyten. Servostyrning finns som tillval för 4 390 kronor. Utan servo blir styrningen tröttsamt vevig.
Smart är riktigt kul att svänga runt i stan med. Ännu roligare blev det när rallyföraren Susanne Kottulinsky tog över ratten för att pröva Smart i slalombana på is. Redan i första svängen slog anti-sladdsystemet till bromsarna så hårt att bilen nästan stod på näsan.
På långtur finns inte mycket som roar i Smart. Bullret är öronbedövande, stötigheten ger ryggont, vindkänsligheten skrämmer och den sega och långsamt växlande automatfunktionen i växellådan framkallar frustration. Lägg till hög bränsleförbrukning, högt pris och minimalt utrymme och det blir tydligt att Smart har sina begränsningar.
Den fungerar som stadsbil men blir slagen av konkurrenterna i de flesta andra grenar. Den räddas från sistaplatsen av bra säkerhetsnivå och bra rostskydd.
Smart är riktigt kul att svänga runt i stan med. Ännu roligare blev det när rallyföraren Susanne Kottulinsky tog över ratten för att pröva Smart i slalombana på is. Redan i första svängen slog anti-sladdsystemet till bromsarna så hårt att bilen nästan stod på näsan.
På långtur finns inte mycket som roar i Smart. Bullret är öronbedövande, stötigheten ger ryggont, vindkänsligheten skrämmer och den sega och långsamt växlande automatfunktionen i växellådan framkallar frustration. Lägg till hög bränsleförbrukning, högt pris och minimalt utrymme och det blir tydligt att Smart har sina begränsningar.
Den fungerar som stadsbil men blir slagen av konkurrenterna i de flesta andra grenar. Den räddas från sistaplatsen av bra säkerhetsnivå och bra rostskydd.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Smart Fortwo mhd Passion
Modell: 2-sitsig, 3-dörrars halvkombi.
Pris: Från 109 900 kr. Testbilen
ca 136 990 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 270/156/154.
Tjänstevikt, kg:
750.Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 220.
Motor: 3-cyl
start/stopp teknik, 999 cm3, 71 hk vid 5 800 v/min. 92 Nm från 4 500
v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Femväxlad robotiserad manuell
växellåda med automatfunktion. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 15,2 s. Toppfart 145 km/tim. Förbrukning,
blandad körning: 4,3 l/100 km, 103 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 4 krockkudd.
Rostskyddsbetyg i ViB: 4.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Från säker, kompetent och pålitlig källa vet jag att Smartbilarnas motorer är fullkomligt slut och havererar ofta runt 10 000 mil. Usel konstruktion. Mercedes borde frigöra sig från detta olycksbarn, nu när de ändå håller på att resa sig själva ur rosthögen.
Mycket skit för mycket pengar!
Erik Fogelmark, du behöver inga "hemliga" källor för ditt konstaterande, det är bara att läsa annonserna på internet. Det är korrekt att motorerna ofta rasar vid 10.000 och ofta ännu tidigare. Men det gäller enbart 600 cm3 (1998-2002) och 700 cm3 (2003-06), de var alldeles för små. Den nya 1-liters motorn från Mitsubishi verkar dock hålla betydligt bättre.
Mercedes kommer aldrig släppa Smart. EU ställer krav på biltillverkarna om att hålla nere snittförbrukningen och Smart hjälper Mercedes på den punkten - minst sagt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.