Efter Volkswagens dieselskandal har den tyska tillverkaren betalat ut pengar till ett värda av cirka 85 miljarder kronor till drabbade amerikanska konsumenter. Samtidigt valde 86 procent av köparna att lämna tillbaka sina bilar.
Det har nu fem gått fem år sedan det framkom att Volkswagen hade manipulerat mjukvara som visade lägre utsläppsnivåer än de faktiska. Skandalen som kallas dieselgate har varit förödande för både VW:s ekonomi och varumärke.
I USA gick VW med på att antingen reparera eller köpa tillbaka de 550 000 bilarna som involverats i skandalen. Nu visar en rapport från Federal Trade Commission (amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket) att 86 procent av köparna valde att lämna tillbaka sin bil. Rapporten visade också att VW totalt betalat ut 9,8 miljarder dollar, motsvarande 85 miljarder kronor, till berörda kunder.
I juni gjorde även EU-domstolen klart att alla konsumenter inom EU i princip bör kunna stämma Volkswagengruppen i landet de bor i eller landet där skadan uppstått, om de köpt bilar som haft så kallade ”fuskboxar” installerade. Mer om det kan du läsa här.
Diskutera: Hur mycket har dieselgate påverkat VW:s varumärke?
I USA gick VW med på att antingen reparera eller köpa tillbaka de 550 000 bilarna som involverats i skandalen. Nu visar en rapport från Federal Trade Commission (amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket) att 86 procent av köparna valde att lämna tillbaka sin bil. Rapporten visade också att VW totalt betalat ut 9,8 miljarder dollar, motsvarande 85 miljarder kronor, till berörda kunder.
I juni gjorde även EU-domstolen klart att alla konsumenter inom EU i princip bör kunna stämma Volkswagengruppen i landet de bor i eller landet där skadan uppstått, om de köpt bilar som haft så kallade ”fuskboxar” installerade. Mer om det kan du läsa här.
Diskutera: Hur mycket har dieselgate påverkat VW:s varumärke?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas de inser att fusket inte gjorde att de tjänade bra med pengar. 85 miljoner i ersättning till kunder är en bra slant.
Jag undrar vad man fick för personlig kostnad genom att lämna tillbaka bilen?
Fick man igen alla pengar man lagt ut utan avdrag för körda mil?
Har för mig man fick en summa som beräknades utefter årsmodell o mil.
Men kan minnas fel
Ja och 85 miljarder kronor är ännu mer. Samma regler som för kunderna i USA borde gälla i hela världen.
Ett antal bilar som nog inte står och rostar sönder på någon bakgård utan får ett liv någon annanstans. Så luftförbättringen uteblir i ett globalt perspektiv.
Uffeeh, du har säkert rätt där!
Det har varit rätt tyst om de inlösta bilarna. Var finns de? Säljs de på annan marknad? Skrotas de/ska de skrotas?
Vad hände med återköpta bilarna som parkerades i USA? Står de fortfarande kvar?
Inte konstigt att ny Golf kostar 300k
Hur går det med fuskade Volkswagenbilar i Sverige?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.