Nästa artikel
9 000 bilar i kö – miljöbonusen fortfarande pausad
Nyheter

9 000 bilar i kö – miljöbonusen fortfarande pausad

Publicerad 2 december 2020
Tidigast den 10 december kan utbetalningarna köras igång igen.

I oktober tog pengarna för bonus till köpare av elbilar och laddhybrider slut. Utbetalningarna fick pausas, och det dröjde till slutet av november innan kassan fylldes på med 400 miljoner kronor.

Men pengarna kan inte börja betalas ut direkt. Bilköparna som slår till på en elbil eller laddhybrid får vänta lite till innan beloppet finns på kontot.

Anledningen till att utbetalningarna dröjer är att Transportstyrelsens så kallade regleringsbrev behöver uppdateras med det nya beloppet. Det kan göras tidigast den 10 december eftersom regeringen måste besluta om ändringen.

– Cirka 9 000 fordon ligger och väntar på att bli prövade för klimatbonus. Vi kommer återuppta arbetet så fort vi får klartecken från regeringen, säger Torbjörn Bülow, enhetschef på Transportstyrelsen. 

Bonusen på upp till 60 000 kr ska betalas ut tidigast sex månader efter första registreringsdatum.

Läs också: Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-02 13:03
Stefan Eriksson

Okej med miljöbonus för elbilar, men att skattesubvensionera dessa laddhybrider som ofta i praktiken inte drar mindre bränsle än många vanliga bensinbilar är slöseri med våra skattemedel!!

#2 • Uppdaterat: 2020-12-02 13:13
LeifV

Bortkastade pengar! Bl a VW har ju valt att tillämpa ett miljöbonuspåslag här i Sverige, dvs bilarna prissätts "bonusen" högre så att de kan snylta åt sig hela kakan själva istället för att det bidrar till fler sålda elbilar...

Det bästa vore att ta bort miljöbonusen helt, förstärka malus med ytterligare 60.000 kr och ta pengarna till något vettigare än att rikta dem till bidragsmissbrukare som VW-koncernen.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-02 13:40
Kodiaq

Svarta hål svarta hål....burr.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-02 14:56
JohanWong

Idioti att kasta skattepengar för att subventionera biltillverkare som för det mesta tillverkar utomlands. Jag jämförde priser på e-208, Kona, samt e-Niro, populära elbilar och populära som bensinbilar och visst miljöbonusen går rakt i fickan på tillverkaren. Mycket större prispåslag i Sverige jämf länder utan miljöbonus på elbilarna jämfört med bensin dito. Om det finns pengar till elbilar, så måste det finnas pengar till komunerna som går på knäna, dock inte av bilrelterade kostander.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-02 17:34
Carl Trefalt

Behövs det någon bonus? De här bilarna kan sälja sig själva.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-02 17:36
Dana

Många bilar går på export också. Blir aldrig bra när politiker håller på och mixtrar för mkt med den fria marknaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.