Tyska trimningsfirman Brabus har tagit sig an den redan kraftfulla värstingkombin Mercedes E 63 AMG och utrustat modellen med ännu mer muskler.
Under huven sitter en vässad V8-motor på 5,9 liter med dubbla turboaggregat som är god för 850 hästkrafter och 1 150 Nm i maximalt vridmoment. Prestandan är på supersportbilsnivå. 0-100 km/tim går på 3,1 sekunder och toppfarten är 300 km/tim.
Samtidigt som bilen är ohyggligt snabb, vilket kanske kan komma till hands på Autobahns sträckor med fri fart, ryms en hel del prylar i bagageutrymmet.
Det är dock oklart vilka siffror som står på prislappen.
Diskutera: Vad tycker du om värstingkombin från Brabus?
Relaterade bildspel
• Bristols historia sträcker sig ända tillbaka till 1910.
• Precis som exempelvis Saab är sprunget ur flygindustrin uppstod det engelska bilmärket Bristol på samma sätt. Efter krigsslutet var det inte lika lukrativt att vara flygmaskinstillverkare och, som så många andra, fick Bristol Aeroplane Company se sig om efter annat.
• Den första Bristolbilen kallades 400 och var tekniskt sett en engelsk version av BMW 327/328 med sexcylindrig motor.
• Samtliga modeller var byggda i små exklusiva upplagor. Myten späddes på än mer när Anthony Crook som varit delägare i bolaget innan och skötte försäljningen, tog kontrollen 1973. Han ville inte ha någon insyn av utomstående i bolaget.
• Först 1980 kom en Bristol med ett ”riktigt” modellnamn, Beaufighter. Senare kom Britannia och Brigand. Alla dessa namn hade man lånat från Bristols tidiga flygplanstyper. Senare kom Blenheim och Fighter.
• Ingen vet hur många bilar som producerades. Alla register och handlingar hölls hemliga, få om några journalister tilläts provköra bilarna. Det kunde dröja ett halvår att ta beslut om en viss köpare ansågs värdig att få besöka Bristols showroom i Kensington i London. Det var man oftast inte, myten vårdades med järnhand.
• Bristol har aldrig kommit upp i några volymer, och ansökte om konkurs både 2011 och 2020.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns många som aspirerar på den titeln inom Tuning-scenen.
Gorilla, MTM, Sportmile m.fl har versioner av Audi RS6 med över 900 hk.
Den ser verkligen otäck ut!
Hm. Vad är egentligen syftet med så mycket hästkrafter?
@scientist, Jag tror det kallas glädje. En svår parameter att räkna på i den generella prioriteringsformeln, jag vet. Men vissa människor gillar trots det att ha roligt.
Kul liten stallkompis. Klart att det behövs lite extra kusar när man kör med tung last i kombin.
Brutal och osmaklig och förmodligen poppis bland ryska gangster-bossar. Däremot så skulle den vara lite kul om den såg ut som en helt vanlig taxi-merca på ytan istället...
Eller tvärt om, sätta in en utsliten svart-rykande 200D motor på 55 hästar från en gammal W115 i denna bil. Det skulle vara humor! Noll till hundra på dryga minuten : )
Dålig ingenjörsteknik. Endast 300 med 850 hk? Jfr Königsegg.
"That's one small step for a man, a giant leap for mankind." OBS - ironi. = )
Den är förstås begränsad till 300. Utan skulle den löpa 370km/h eller så, men knappast att grundbilen är byggd för en sådan fart.
Skulle tro att däcken sätter vissa gränser med. Och kanske försäkringsregler?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.