Drömt om att äga en Ford Coupe från förbudstiden? Nu kan du köpa en nytillverkad kaross, svetsad enligt ritningarna till 1932 års modell, och bygga bilen själv.
Ford har nämligen, efter mer än 80 års uppehåll, återupptagit tillverkningen av karossen till den klassiska bilen. Skillnaden jämfört med karosserna från 1930-talet är att de nya är byggda med modern teknik och dessutom rostskyddsbehandlade.
Dörrar ingår men annars är karossen helt tom, det krävs med andra ord en hel del arbete innan Forden kan rulla ut i trafiken. Karossen kostar också en bra slant. I USA är priset 22 000 dollar, det motsvarar ungefär 142 000 kronor. Frakten kostar extra.
Sedan tidigare säljer Ford även nytillverkade karosser till Ford Coupe från 1940 och till vissa årsmodeller av Mustang från 60- och 70-talen.
Diskutera: Vad tycker du om Fords 30-talsbil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd på alla entusiaster som restaurerar gamla vrak. Om några år vet man ju inte om det är en gammal eller ny Ford 32 coupe.
Det är ju långt ifrån alla som håller på med Ford 32 Coupe som väljer originalstuket. 99.9% av dem som håller på med denna bil bygger en hotrod. Vilket inte är att restaurera, utan snarare skända.
Jag tycker det är bra att man bygger nya karosser och chassin. På sådant sätt kan dem som vill bygga en hotrod helt enkelt köpa detta chassie, istället för att förstöra ytterligare en gammal bil.
Egentligen är det lite märkligt att man valt just 1932 års modell.
Personligen tycker jag att 1934an är avsevärt snyggare.
Just 1932 kom ju Fords första V8 och det var en riktig skitmotor och det gick ett par år innan alla barnsjukdomar var åtgärdade.
Men det har förstås inget med karossen att göra.
Chassit var ju 1932 ett rent arv från 1908 års modell T , men det är ju inget som en nybyggare behöver bry sig om.
Jag tycker 32an är snyggast som roadster i hi boy stuk ,dock är 34an snyggare som coupe, typ zz top bilen!
Hyundai, just för den som restaurerar är det bra, karossen är svårast att rädda, eftersom det krävs otrolig hantverksskicklighet att rädda en upprostad kaross, denna kan man skruva på en restaurerad ram, då är det en reservdel, vill man bygga på nåt modernt är det ju en annan grej.
Får flashbacks över att det inte är första gången sånt här görs? Var det inte nån form av gamla Mustang-karosser som nytillverkades för ett tag sen? Tror mig ha läst om det.
Roger, det finns en hel del firmor som nytillverkar karosser speciellt till många gamla förkrigsmodeller, men det är sällan man gör som här, använder originalritningar.
Ja minns mig också ha sett ett program där ett företag sedan några år tillbaka nytillverkade gamla Fordbilar. ( månne det var just 32:an?)
För de flesta kanske det ändå vore mer intressant att skruva fram tiden några årtionden till Mustangens mfl tid?
Mistro, det är just -32, -34 som man väljer att bygga på.
Mustangen blir nog svårare och det ger inte samma effektsökeri.
https://www.google.se/search?q=ford+32&hl=sv&qscrl=1&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1v_cUpfqHIWo4ASUvYH4CA&ved=0CDsQsAQ&biw=1097&bih=502
https://www.google.se/search?q=ford+34&hl=sv&qscrl=1&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=YAHdUqOkAaGE4ATE44CIAw&ved=0CD4QsAQ&biw=1097&bih=502
Det mest unika i det här fallet är att det är Ford själva som gör den, dessutom mig veterligen den första nyproduktionen av kupékarossen, plåtkarosser till öppna 32-34 roadsters har gjorts i årtionden av firmor som Brookville, Realsteel Inc och Dearborn Deuce. Dessa kostar från ca $15.000.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.