Cykeln som presenterades vid den stora bilträffen i österrikiska Wörthersee är i stora delar tillverkad i kolfiber och försedd med samma typ av batteri- och elteknik som används till den tyska biltillverkarens elfordon.
Kraftkällan är en elmotor på 3,1 hk (2,3 kW) som hämtar energi från ett litiumjonbatteri, integrerat i cykelramen. Batteriet laddas på 2,5 timme men kan också bytas ut mot ett fulladdat vid längre turer.
Cykeln kan köras helt eldriven – med en räckvidd mellan 50 och 70 kilometer – men den som vill få ut så mycket prestanda som möjligt gör klokt i att också trampa själv. Då är toppfarten 80 km/tim.
Audi e-bike Wörthersee är framför allt ämnad för trickcykling. Bland annat finns ett system för körning på bakhjulet, som känner av cyklistens kroppsposition och justerar drivkraften därefter.
Någon serietillverkning är än så länge inte planerad.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-bike Wörthersee?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt plötsligt upphörde verbet "cykla" att existera. För det var väl det en cykel skulle användas till? Dessutom borde ju cyklar överlag förses med ett hastighetsdämpande system och inte tvärtom. En sådan här cykel i händerna på 95 procent av cyklisterna i städerna ... Morsning!
Av någon anledning kommer jag att tänka på den svajiga plastcykeln Itera. Körde man på gropig väg, fick man inbilla sig att man vägde 150 kg så att man motverkade cykelns vibrationer, nej, pendlande med lugn tyngd.
Den blev en jätteflopp. Det enda som var smart var hjulens konstruktion.
Det här är något helt annat!
Rent tekniskt är den intressant.
Den skulle knappast godkännas som cykel här i landet - tack och lov!
Om den skulle serietillverkas så skulle den förstås vara svindyr. Säkert billigare att köpa en större scooter eller annan mc.
Detta är ingen cykel i Sverige, för man kommer inte upp i 80 km/h utan motor. Cyklar får inte ha hjälp av motorn över 25 km/h.
Stämmer det att Biltemas Yosemite-cyklar tillverkas av Audi?
Har cykeln getskägg kan det vara så. =)
Den här var ju redigt snygg och lär vara billig i drift (förutom vid reparationer och inköp, hehe)... VILL HA! :O
Vilken dröm för cykelidioterna att kunna fara fram i 80km/t på trottoarerna, mot körriktningen och på övergångsställe för gående.
Givetvis helt utan lyse för de flesta av dessa stollar har ju oerhört bra mörkerseende.
Testade en elcykel, med 250W motor. Under 5 dagar cyklade jag totalt 145km och kom fram till att det gick åt ungefär 1 Kwh el, plus en massa muskelkraft. Medelhastigheten ökade från 14 km/h till 22km/h.
Om man vill pyssal lite själv så finns det elmotorer med tillbehör till cykel att köpa. För ett par tiotusen kan man stressa upp sin egen cykel så att den lämnar Audin bakom sig :-D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.