Nästa artikel
8 saker om Audi A8
Nyheter

8 saker om Audi A8

Publicerad 11 juli 2017 (uppdaterad 11 juli 2017)
Nya Audi A8 är fullproppad med ny teknik av alla de slag. Här är åtta grejer du bör veta om de nya finesserna.
Då har Audi visat nya A8. Precis som tidigare handlar det om en över fem meter lång lyxbil som kostar bortåt miljonen. Vad som är intressant för den bredare skaran är att mycket av tekniken så småningom kan fasas in i billigare modeller. Låt oss gå igenom åtta av nyheterna hos nya A8:
Pekskärmar ersätter knappar
Från att tidigare ha hållit fast vid fysiska knappar och reglage går Audi över till en förarmiljö som domineras av pekskärmar i nya A8. Framför växelväljaren finns en volymratt och fyra vanliga knappar – resten styrs genom att ”toucha” och ”svajpa”. Rattknappar och röststyrning finns som alternativ.
 
48 volt sparar bränsle
Alla versioner av A8 får ett nytt elsystem på 48 volt och ett mindre litiumjonbatteri. Tekniken gör att bilen kan driva strömkrävande funktioner men också ta vara på bromsenergi och frirulla med avstängd motor. Det här ska spara betydande mängder bränsle, uppger Audi. Det gamla elsystemet på 12 volt finns kvar för att driva mindre strömkrävande funktioner.
Självkörande i 60 km/tim
Nya A8 kan köra helt av sig själv – under vissa begränsade förutsättningar. Bilen är den allra första som når nivå tre på de självkörande bilarnas skala. Det betyder att föraren varken behöver ha händer på ratten eller ögon på vägen. När funktionen, som kallas Audi AI, är aktiverad är det bilen som är fullt ansvarig för framfarten. 
I det här första utförandet kan bilen, med hjälp av en diger uppsättning sensorer, ta över kontrollen i motorvägsköer. Väglinjerna måste dock vara tydliga och hastigheten får inte vara högre än 60 km/tim.
Tyskland har nyligen, enligt Audi, lämnat klartecken för privatpersoner att använda självkörande bilar på nivå tre. I Sverige är saken under utredning.
Parkera med mobilen
Föraren behöver inte sitta i bilen för att köra in eller ut från garaget eller parkeringsplatsen. Det är bara att plocka fram mobiltelefonen och starta manövern i Audis app och så sköter bilen resten.
Mindre aluminium
Audi har tidigare varit förknippat med aluminium – i synnerhet A8. Karossen i den förra modellen var gjord nästan helt av det lätta men dyra materialet. Nya A8 får i stället en kaross som till 58 procent består av aluminium. De resterande 42 procenten är mestadels stål men också en mindre del magnesium och kolfiberförstärkt plast.
 
Laddhybrid laddar utan sladd
Med ett batteri på 14,1 kilowattimmar kommer laddhybridversionen av A8 fem mil på el, enligt de officiella siffrorna. Bilen kombinerar en treliters bensinmotor och en elmotor och systemeffekten är 449 hästkrafter. Genom att parkera med framaxeln över en särskild laddplatta kan batteriet tankas utan sladd.
 
Kamera hjälper fjädringen
Om bilen är utrustad med Audis nya aktiva fjädringssystem finns en extra elmotor vid varje hjul som på någon millisekund kan höja och sänka respektive hjul för att ta hand om vägens ojämnheter på bästa sätt. Med hjälp av en framåtriktad kamera som läser av vägbanan kan fjädringen också justeras precis innan bilen rullar över skarven, hålet eller vad det nu kan vara.
Massage också för fötterna
Ryggmassage har funnits sedan länge i lyxbilar men nya A8 kan också knåda fötterna. Förutsättningarna är att man åker i baksätet och har beställt passagerarstolen som kan skjutas framåt och vikas ihop. Själva massagekudden, som är uppvärmd, finns i en panel i stolsryggen och det går, förstås , att ställa in hur hårt trycket ska vara.
Avslutningsvis: Nya A8 börjar säljas i Sverige i september och priserna för den enklaste versionen börjar från 870.000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om tekniken i nya Audi A8?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.