Fotbolls-VM för herrar har gått så där för Tyskland, men inom motorsporten har det gått bättre – betydligt bättre.
Tidigare i veckan rapporterade Vi Bilägare att Volkswagen i söndags (24/7) satte nytt rekord i klassiska backtävlingen Pikes Peak, även känd som ”Race to the Clouds”. Romain Dumas behövde bara ta 7 minuter, 57 sekunder och 148 tusendelar i anspråk för att lotsa den 680 hästkrafter starka elbilen Volkswagen I.D. R Pikes Peak genom de 156 kurvorna upp för det 4300 meter höga berget. Det är nästan en minut snabbare än tidigare elbilsrekord. Imponerande i sig, men än mer intressant är att VW lyckades putsa Peugeots rekord från 2013 med nästan 17 sekunder. För första gången i tävlingens 102-åriga historia är det alltså en elbil som är snabbast upp för Pikes Peak och kan titulera sig ”King of the Peak”. Se höjdpunkterna från rekordrepan i Youtube-klippet nedan.
Idag fredag (29/6) slog VW-koncernen till med ytterligare en rekordkörning, den här gången i Porsches regi. Den 28 maj 1983 satte Stefan Bellof i grupp-C racern Porsche 956 C vad många i motorsportkretsar betraktar som ”Rekordens rekord” runt Nürburgrings nordslinga: 6 minuter 11 sekunder och 13 hundradelar. Varvrekordet stod sig till idag. I sin LeMans-vinnande (2015, 2016, 2017) Porsche 919 Hybrid Evo körde Timo Bernhard runt nordslingan på 5 minuter, 19 sekunder och 545 tusendelar. Ett smått osannolikt rekord. Det bör tilläggas att när Bellof:s 956 C var preparerad för tävling enligt grupp-C reglementet var Bernhard:s 919 helt anpassad för att slå det tidigare varvrekordet och därför både lättare och starkare än vad som tillåts enligt WEC-reglementet. Följ med ombord under rekordvarvet i Youtube-klippet nedan.
Hur imponerande Porsches prestation än är står den sig slätt mot ”Youtubern” Junasakens rekord från februari 2014. I en Red Bull X2014 avverkades varvet på 3 minuter, 38 sekunder och 31 tusendelar men det ska sägas att vare sig bil eller varvtid existerar i det fysiska livet. Tiden sattes i bilsimulatorn Grand Turismo 6. Förundras av Youtube-klippet nedan.
Diskutera: Kommer en elbil att slå det nya varvrekordet runt Ringen innan år 2025?
Idag fredag (29/6) slog VW-koncernen till med ytterligare en rekordkörning, den här gången i Porsches regi. Den 28 maj 1983 satte Stefan Bellof i grupp-C racern Porsche 956 C vad många i motorsportkretsar betraktar som ”Rekordens rekord” runt Nürburgrings nordslinga: 6 minuter 11 sekunder och 13 hundradelar. Varvrekordet stod sig till idag. I sin LeMans-vinnande (2015, 2016, 2017) Porsche 919 Hybrid Evo körde Timo Bernhard runt nordslingan på 5 minuter, 19 sekunder och 545 tusendelar. Ett smått osannolikt rekord. Det bör tilläggas att när Bellof:s 956 C var preparerad för tävling enligt grupp-C reglementet var Bernhard:s 919 helt anpassad för att slå det tidigare varvrekordet och därför både lättare och starkare än vad som tillåts enligt WEC-reglementet. Följ med ombord under rekordvarvet i Youtube-klippet nedan.
Hur imponerande Porsches prestation än är står den sig slätt mot ”Youtubern” Junasakens rekord från februari 2014. I en Red Bull X2014 avverkades varvet på 3 minuter, 38 sekunder och 31 tusendelar men det ska sägas att vare sig bil eller varvtid existerar i det fysiska livet. Tiden sattes i bilsimulatorn Grand Turismo 6. Förundras av Youtube-klippet nedan.
Diskutera: Kommer en elbil att slå det nya varvrekordet runt Ringen innan år 2025?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
17 sekunder låter mycket men motsvarar 3,4% snabbare.
Mer gummi ingnuggad i asfalten på den senare asfalterade övre delen tillsammans med 5 år däckutveckling borde i sig ge snabbare tider.
Man inser hur sanslöst Bellofs varv måste ha varit med dåtidens teknologi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.