Sju av tio bilister är inte beredda på den första halkan. Det visar en ny undersökning - som visar att få förare byter till vinterdäck i tid.
- De innebär en stor säkerhetsrisk både för sig själva och andra, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Knappt var tredje bilist, 31 procent, uppger att de alltid hinner byta till vinterdäck innan den första halkan slår till. Det visar en färsk undersökning som försäkringsbolaget If gjort med 2 972 bilförare i Sverige.
Sju av tio hinner alltså inte alltid byta till vinterdäck i tid. Undersökningen visar dessutom att en av tio bilägare sällan eller aldrig är beredda när halkan kommer.
- Folk verkar bli allt sämre på att ta hänsyn till väglaget. Många byter till vinterdäck alldeles för sent, eller tar av dem för tidigt på våren, säger Dan Falconer.
Från den 1 december till den 31 mars måste personbilar enligt lag ha vinterdäck om vinterväglag råder. Men halkan kommer ofta tidigare än den 1 december - vilket innebär att miljontals bilar med sommardäck kör omkring på sliriga vintervägar.
Något som kritiseras av motorexperter.
- Men man bör byta däck tidigare. Man vet aldrig när den första halkan kommer, uppmanar Dan Falconer.
Knappt var tredje bilist, 31 procent, uppger att de alltid hinner byta till vinterdäck innan den första halkan slår till. Det visar en färsk undersökning som försäkringsbolaget If gjort med 2 972 bilförare i Sverige.
Sju av tio hinner alltså inte alltid byta till vinterdäck i tid. Undersökningen visar dessutom att en av tio bilägare sällan eller aldrig är beredda när halkan kommer.
- Folk verkar bli allt sämre på att ta hänsyn till väglaget. Många byter till vinterdäck alldeles för sent, eller tar av dem för tidigt på våren, säger Dan Falconer.
Från den 1 december till den 31 mars måste personbilar enligt lag ha vinterdäck om vinterväglag råder. Men halkan kommer ofta tidigare än den 1 december - vilket innebär att miljontals bilar med sommardäck kör omkring på sliriga vintervägar.
Något som kritiseras av motorexperter.
- Men man bör byta däck tidigare. Man vet aldrig när den första halkan kommer, uppmanar Dan Falconer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Problemet är förmodligen störst inom dom regioner där vägverket bedriver sitt mest intensiva "toksaltande".
Snö eller frostutfällning på vägbanan är synliggjord halka, ett budskap som majoriteten trafikanter tar till sig och hanterar korrekt.
Saltkhalkan, som årligen kräver offer, redovisas i media vanligtvis som "blixthalka och utebliven halkbekämpning" men är i själva verket en konsekvens av överanvändning av salt, vilket resulterat i blöta vägbanor som återfryser.
Den återfrysningen kan även ske om lufttemperaturen ligger 3-4 grader över nollan, något som medför att vissa förare blir "lurade" av yttertemperaturmätaren i bilen.
Tänk på det!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.