
Bilens olika delar kan vara betydligt dyrare än bilen i sig. Det visade en genomgång Vi Bilägare gjorde förra året.
Bara växellådan till en Volvo XC40 kan gå loss på över 170 000 kronor, och en komplett inredning kostar 340 000 kronor – trots att bilens pris var 418 000 kronor när den var ny.
Nu rapporterar norska Motor att företrädare på försäkringsbolaget If blev mållösa när de fick uppgift om vad ett komplett baksäte kostar till en viss bilmodell.
– Vi fick ett pris på 600 000 kronor för ett nytt baksäte. Det är ett helt galet pris, säger Vidar Brustad, pris- och inköpschef på If, till sajten.
”Det är ett helt galet pris”

Prisökningar på 100 procent
Bilen var vid tillfället värd 150 000 kronor. Ägaren hade monterat ur baksätet för att sänka fordonsskatten och förvarade det på ett lager som började brinna.
If och konkurrenten Gjensidige har fler skräckexempel på dyra ersättningsdelar, men vill inte tala om vilka märken och modeller de gäller. En sidospegel kan kosta 50 000 kronor, en bakskärm 75 000 och en gummilist till en dörr 10 000.
Även mindre skador kan därmed bli enormt dyra att reparera för försäkringsbolagen. I förlängningen drabbar det bilägarna genom högre premier.
– Vi har flera exempel på att en strålkastare, en vindruta, en bildörr och så vidare har haft prisökningar på över 100 procent på bara ett år, säger Vidar Brustad.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- Idag 14:36 Klas Skarin Vib, Skulle vara…
- Idag 13:47 gmogmo skrev: Mr Snoid skrev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.