Nästa artikel
6. Dacia Sandero - Billig i inköp men dyr i drift
Nyheter

6. Dacia Sandero - Billig i inköp men dyr i drift

Publicerad 31 mars 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Dacia Sandero är större än sina motståndare. Men som stadsbil är modellen svag - och räcker därmed endast till en sjätteplats.
Dacia Sandero 1,6 Eco 2 Flex Fuel Laureate

Dacian är ett halvt nummer större än de andra bilarna. Under huven sitter en pigg 1,6-liters etanolmotor på 87 hästkrafter som får rumänen att kännas som rena raketen i jämförelse med konkurrenterna. Utrymmena är mycket bättre än i de andra bilarna.

Som stadsbil är Dacia Sandero sämst av de tio testade. Samspelet mellan motor, koppling och växellåda är inte perfekt. Större yttermått gör Dacian svårare att manövrera i riktigt trånga utrymmen. Instrumenten är tydliga men värmereglagen är gömda bakom växelspaken. Det finns gott om fack för småprylar.

På landsväg trivs Sandero bättre men körställningen passar inte alla. Vägegenskaperna är i grunden trygga men antisladdsystem saknas. Krocksäkerhetsbetyget är för dåligt. Välj till sidokrockkuddar och bältessträckare för 2 500 kronor!

Etanoldriften ger i dagsläget betydligt högre driftskostnader än för de bensindrivna mindre konkurrenterna. Måhända kommer den situationen att förändras när bensinpriset börjar sin årliga klättring senare i vår. Sanderon är godkänd för testets högsta släpvagnsvikt, 1 100 kg.  
FAKTA/ Dacia Sandero 1,6 Eco 2 Flex Fuel Laureate

Modell: 5-sitsig, 5-dörrars halvkombi.
Pris: Från 89 000 kr. Testbilen
ca 115 400 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 402/175/153. Tjänstevikt, kg: 1
036. Släpvagnsvikt, kg: 1 100. Bagagevolym, liter: 320.
Motor: 4 cyl
bränsleflexibel E85/bensin, 1 598 cm3, 87 hk vid 5 500 v/min, 128 Nm
från

3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell
växellåda.  Prestanda: Acc  0-100 km/tim 11,5 s. Toppfart: 174 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: (vid bensindrift) 7,2 l/100 km, 170 g
CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 3.
Säkerhetsutrustning: 4 krockkuddar.

Rostskyddsbetyg i ViB: 4.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2009-04-13 23:51
JR (ej verifierad)

varför skulle inte DACIA få komma ut på vägarna?
den har ju trygga vägegenskaper?? finns ju en del kända bilar som inte har det typ a klass som välte m.m.
vad beträffar säkerhet så har ju renault som dacian baseras på bland världens säkraste små bilar.
var det inte clion som testades på 5th gear mot den svenska och älskade bepasrade pansar vagnen volvo 945 kombi.
clion krossade ju vovon som om den vore gjord i kartong. säger inte att dacian är likadan. men att den är nog hyffsad ändå.
åker hellre runt i den än i en volvo 945 .

#7 • Uppdaterat: 2011-03-09 10:25
Mistro

Gammal artikel men tycker ändå att ämnet är aktuellt!
Helt galet att prata om krocksäkerhet när Dacian jämförs med "puttefnask" bilar som faktiskt kostar mer!
Eller att glömma bort det faktum att de flesta bilarna på våra vägar INTE har ESP ändå!
När en bil inte lyckas så bra i EuroNcap och bara får 4 stjärnor så skriker alla: SKANDAL !!!
Att dessa bilar sedan är billiga,praktiska och mycket mer krocksäkra än vad de största gaphalsarna själva åker i ....spelar visst ingen roll!
Det är förståss dåligt att Dacia ännu inte infört ESP som standard men det kommer garanterat om man vill överleva.
Vore kul med fler tester där man krockar äldre för den tiden krocksäkra bilar mot nya bilar i olika storlekar och krockbetyg.
Den som i första hand köper en Dacia har inte tidigare kört med nya bilar som t.e.x Golf i ungefär samma storlek,utan det är människor som vill ha en ny bil och slippa en massa strul ifrån deras äldre bilar.
Behöver man inte den extra platsen som Sandero erbjuder så borde man nog dock hellre välja en Clio idag för ungefär samma pengar.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-29 19:48
Lelle

På vilket sätt är den dyr i drift? Är det dyra kamremsbyten med kort tidsintervall, dyra reservdelar och dyr service? Det känns som att artikeln säger A men inte B. För kostnaden för bilägandet är väl inte enbart hur mycket / lite bränsle bilen drar per mil? ALLA kostnader måste väl räknas in i milkostnaden om det ska bli någorlunda rättvisande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.