Nästa artikel
550 hk i ny sport-Cayenne
Nyheter

550 hk i ny sport-Cayenne

Publicerad 21 april 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Porsche presenterade en ny toppmodell av Cayenne när bilsalongen i Beijing, Kina, öppnade på söndagen. Det är S-versionen av Cayenne Turbo med effekten i V8 turbomotorn höjd till 550 hk.
Den högre effekten i Cayenne Turbo S jämfört med Cayenne Turbo har uppnåtts
genom förändringar i avgassystemet och förbättringar av motorstyrningen. Vid
sidan av den högre toppeffekten har även vridmomentet höjts med 50 Nm till 750
Nm inom varvtalsområdet 2 250 v/min till 4 500 v/min.

Porsche Cayenne
Turbo S kan accelerera från 0 - 100 km/tim på 4,8 sekunder och toppfarten är 280
km/tim. Svenskt grundpris blir från 1 354 000 kronor.

Tekniska data

Motor: V8 med dubbelturbo och direktinsprutning
DFI, 4 806 cm3
Borrning och slaglängd: 96 mm x 83
mm
Kompression: 10,5:1
Max effekt: 550 hk (404 kW) vid 6 000
v/min
Max vridmoment: 750 Nm från 2 250 - 4 500 v/min
Växellåda:
sexstegad Tiptronic S automat
Transmission: permanent fyrhjulsdrift med
Porsche Traction Management (PTM) och i grundläge 38 procent av kraften fördelad
till framhjulen och 62 procent till bakhjulen
Chassi: individuell
hjulupphängning med dubbla triangellänkar fram och multilänkbakaxel,
luftfjädring med nivåreglering och Porsche Active Suspension Management (PASM)
och Porsche Dynamiic Chassis Control (PDCC)
Bromsar: fram, sexkolvsok
aluminium monobloc tillsammans med tvådelade bromsskivor med inre kylning, 380
mm i diameter
Bak: fyrkolvsok, aluminium monobloc, tvådelade bromsskivor
med inre kylning, 358 mm i diameter
Däck:
295/35 R 21
Styrning: Servotronic fartberoende servostyrning
Vikt:
2 335 kg DIN, tillåten totalvikt: 3 080 kg
Acceleration: 0 - 100 km/tim
4,8 sekunder,
Toppfart: 280 km/tim
Bränsleförbrukning: 14,9 liter
per 100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp: 358 g/km
Miljöklass:
EURO 4

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.