Nästa artikel
50 år sedan länsbokstaven försvann
Nyheter

50 år sedan länsbokstaven försvann

Publicerad 24 augusti 2022 (uppdaterad 24 augusti 2022)
Här är anledningen till att registreringsskyltarna gjordes om 1972.

Fram till 1970-talet hade bilarnas skyltar en länsbokstav i registreringsnumret. Om ägaren flyttade eller sålde bilen till ett annat län behövde den registreras om, vilket medförde extra byråkrati.

Dessutom fanns inget centraliserat system för registreringsnummer utan Sverige hade vid denna tid 24 olika bilregister, vilket inte var så överskådligt.

»En mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972.«

För att förenkla och modernisera systemet, beslutades att man 1972 skulle gå över till ett samlat register som skulle byggas upp med ny datateknik. Länsbokstaven togs bort och ersattes med en kombination av tre siffror och tre bokstäver istället, ett registreringsnummer som skulle följa med bilen under hela dess livstid.

– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.

Första länet ut att slopa länsbokstaven var C, alltså Uppsala län, som gjorde bytet under tredje kvartalet 1972. Sist ut var bland andra Kronobergs, Södermanlands och Malmöhus län där skiftet skedde under kvartal 4 1973.

2019 genomfördes den senaste förändringen i bilens registreringsnummer, då det blev möjligt att få antingen en siffra eller bokstav som sista tecken i registreringsskylten. Detta gjordes på grund av att det dåvarande systemet med 12,1 miljoner möjliga kombinationer höll på att ta slut. Till skillnad från 1972 fick alla bilar inte en ny skylt 2019, utan det gällde bara nyregistrerade bilar.

Tidplan för övergång till nytt fordonsregister

Län Länsbeteckning* Tid för byte
Uppsala län C Kvartal 3, 1972
Gävleborgs län X, XA Kvartal 4, 1972
Västernorrlands län Y Kvartal 4, 1972
Jämtlands län Z Kvartal 4, 1972
Västerbottens län AC Kvartal 1, 1973
Norrbottens län BD Kvartal 1, 1973
Kopparbergs län W, WA Kvartal 1, 1973
Västmanlands län U Kvartal 1, 1973
Örebro län T Kvartal 1, 1973
Värmlands län S, SA Kvartal 1, 1973
Gotlands län I Kvartal 1, 1973
Stockholms län A, AA, AB, B, BA, BB Kvartal 2, 1973
Skaraborgs län R Kvartal 2, 1973
Älvsborgs län P, PA Kvartal 2, 1973
Göteborgs och Bohus län O, OA, OB Kvartal 3, 1973
Hallands län N Kvartal 3, 1973
Blekinge län K Kvartal 3, 1973
Kristianstads län L, LA Kvartal 3, 1973
Malmöhus län M, MA, MB Kvartal 4, 1973
Södermanlands län D Kvartal 4, 1973
Östergötlands län E, EA Kvartal 4, 1973
Jönköpings län F, FA Kvartal 4, 1973
Kronobergs län G Kvartal 4, 1973
Kalmar län H Kvartal 4, 1973
Stora skylthändelser genom historien
  • 1972    Nytt registreringsnummersystem
  • 1974    Kontrollmärket införs
  • 1977    Speciell mindre registreringsskylt för motorcyklar
  • 1988    Personlig skylt och blå registreringsskylt för
    beskickningsfordon (diplomatfordon)
  • 1990    Gula registreringsskylt för taxifordon
  • 1997    Kontrollmärket får skrapfunktion
  • 2001    Röd registreringsskylt för tillfälligt registrerade fordon
  • 2003    Registreringsskylt med EU-symbol blir möjligt
  • 2010    Kontrollmärket avskaffas
  • 2014    Registreringsskylt utan EU-symbol avskaffas
  • 2016    Orange registreringsskylt för tävlingsfordon
  • 2019    Sista tecknet kan vara en siffra eller en bokstav.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 24 augusti 2022 Saabnisse Ja, det är ju iofs…
  • 24 augusti 2022 Axa, förslaget var att det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.