Fram till 1970-talet hade bilarnas skyltar en länsbokstav i registreringsnumret. Om ägaren flyttade eller sålde bilen till ett annat län behövde den registreras om, vilket medförde extra byråkrati.
Dessutom fanns inget centraliserat system för registreringsnummer utan Sverige hade vid denna tid 24 olika bilregister, vilket inte var så överskådligt.
»En mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972.«
För att förenkla och modernisera systemet, beslutades att man 1972 skulle gå över till ett samlat register som skulle byggas upp med ny datateknik. Länsbokstaven togs bort och ersattes med en kombination av tre siffror och tre bokstäver istället, ett registreringsnummer som skulle följa med bilen under hela dess livstid.
– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.
Första länet ut att slopa länsbokstaven var C, alltså Uppsala län, som gjorde bytet under tredje kvartalet 1972. Sist ut var bland andra Kronobergs, Södermanlands och Malmöhus län där skiftet skedde under kvartal 4 1973.
2019 genomfördes den senaste förändringen i bilens registreringsnummer, då det blev möjligt att få antingen en siffra eller bokstav som sista tecken i registreringsskylten. Detta gjordes på grund av att det dåvarande systemet med 12,1 miljoner möjliga kombinationer höll på att ta slut. Till skillnad från 1972 fick alla bilar inte en ny skylt 2019, utan det gällde bara nyregistrerade bilar.
Tidplan för övergång till nytt fordonsregister
Län | Länsbeteckning* | Tid för byte |
Uppsala län | C | Kvartal 3, 1972 |
Gävleborgs län | X, XA | Kvartal 4, 1972 |
Västernorrlands län | Y | Kvartal 4, 1972 |
Jämtlands län | Z | Kvartal 4, 1972 |
Västerbottens län | AC | Kvartal 1, 1973 |
Norrbottens län | BD | Kvartal 1, 1973 |
Kopparbergs län | W, WA | Kvartal 1, 1973 |
Västmanlands län | U | Kvartal 1, 1973 |
Örebro län | T | Kvartal 1, 1973 |
Värmlands län | S, SA | Kvartal 1, 1973 |
Gotlands län | I | Kvartal 1, 1973 |
Stockholms län | A, AA, AB, B, BA, BB | Kvartal 2, 1973 |
Skaraborgs län | R | Kvartal 2, 1973 |
Älvsborgs län | P, PA | Kvartal 2, 1973 |
Göteborgs och Bohus län | O, OA, OB | Kvartal 3, 1973 |
Hallands län | N | Kvartal 3, 1973 |
Blekinge län | K | Kvartal 3, 1973 |
Kristianstads län | L, LA | Kvartal 3, 1973 |
Malmöhus län | M, MA, MB | Kvartal 4, 1973 |
Södermanlands län | D | Kvartal 4, 1973 |
Östergötlands län | E, EA | Kvartal 4, 1973 |
Jönköpings län | F, FA | Kvartal 4, 1973 |
Kronobergs län | G | Kvartal 4, 1973 |
Kalmar län | H | Kvartal 4, 1973 |
- 1972 Nytt registreringsnummersystem
- 1974 Kontrollmärket införs
- 1977 Speciell mindre registreringsskylt för motorcyklar
- 1988 Personlig skylt och blå registreringsskylt för
beskickningsfordon (diplomatfordon) - 1990 Gula registreringsskylt för taxifordon
- 1997 Kontrollmärket får skrapfunktion
- 2001 Röd registreringsskylt för tillfälligt registrerade fordon
- 2003 Registreringsskylt med EU-symbol blir möjligt
- 2010 Kontrollmärket avskaffas
- 2014 Registreringsskylt utan EU-symbol avskaffas
- 2016 Orange registreringsskylt för tävlingsfordon
- 2019 Sista tecknet kan vara en siffra eller en bokstav.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 24 augusti 2022 Saabnisse Ja, det är ju iofs…
- 24 augusti 2022 Axa, förslaget var att det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.