Polisen genomförde under vecka 10, mellan 7 och 13 mars, extra bälteskontroller längs de svenska vägarna. Totalt skrevs 5 358 rapporter, med 5 333 trafikanter utan bälte och 15 utan hjälm. 4 586 var förare, 634 var passagerare och 113 var minderåriga.
– De har inte blivit bättre sen förra vårens bältesvecka. Den enskilda individen måste ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, säger Bengt Svensson, poliskommissarie på Rikspolisstyrelsen, i en kommentar.
Att påträffas utan bilbälte innebär böter på 1 500 kronor för förare och passagerare. Föraren är dessutom ansvarig för att minderåriga använder bälte. Om så inte är fallet får föraren böta 2 500 kronor.
Enligt Trafikverket skulle 40 liv kunna räddas varje år om alla skulle spänna fast sig. Under de senaste två åren har nästan hälften av dem som omkommit i trafikolyckor inte använt bältet.
– Därför är det viktigt att polisen gör sådana här kontroller för att förhoppningsvis öka bältesanvändningen och därmed spara liv, säger Bengt Svensson.
Veckan med skärpta bälteskontroller är en återkommande insats. Senare i år ska ytterligare en insatsvecka genomföras.
Diskutera: Vad krävs för att öka bältesanvändningen?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Första tanken är väl att de som förolyckas för att de inte använder bilbälte är så korkade att de inte kan tillföra något bra för utvecklingen i samhället och då är det ju lika bra.
Men så är det ju inte, man måste ju komma ihåg alla de som överlever med svåra skador och som binder stora samhällsresurser för sin vård.
Tillverkas det verkligen bilar som inte har bältesvarnare idag?
Jag minns en säljare, han körde många mil om året, som hittat en smart metod för att slippa ta på sig bältet i sin Volvo.
Han hade spänt fast bältet under en överdragsklädsel!
Smart?
Motsatsen var min svåger.
Han tog på sig bältet när han backade ut ur garaget, sedan fick han ju ta av sig det när han klev ur bilen för att stänga garagedörren!
Några roliga formuleringar:
5 000 påträffde ... Sedan i ingressen blir det dock bättre med "ertappades".
Saabnisse skrev "bältesvarnare" ... Hmmm, inte ska man väl varnas för bilbältet =) "Bältespåminnare" torde allt vara bättre.
För övrigt förstår jag inte varför biltillverkarna - eller i alla fall EU - inför en körspärr om förarbältet inte sitter i. En sensor i sätet känner av föraren och övrig elektronik känner av att motorn startas och bilen kör iväg. I det här läget ska det finnas en elektronisk spärr som gör att bilen visserligen kan köras (så måste det ju vara i händelse av ett akuttillbud som t.ex. brand i garaget då det inte finns tid att ta på bältet när huvudsaken är att bilen kommer ut) MEN bara kan köras i en hastighet av högst 30 km/h - kanske kombinerat med ett visst antal minuter. Samma sak inträffar om föraren tar av sig bältet under körning: Bilen saktar automatiskt ner till typ 30 km/h tills dess att bältet tas på igen.
Jag kan lova att varenda j-vla förare kommer att ha bältet på sig. Någon som är emot?
Helt riktigt, slarvigt av mig att skriva bältesvarnare, det är ju mycket bättre med påminnare.
I Saaben för den ett hiskligt oväsen om man inte tar på sig bältet.
Håller med Kapten om att det vore en god idé, men kan kommer ju inte ifrån saabnisses säljare som spänner fast bältet och sen sitter ovanpå. Mänsklighetens intelligens när det kommer till att bete sig idiotiskt verkar inte känna några gränser!
Trafikverket har gett ut en broschyr där man anger att man klarar en krock vid högst 7km/timmen förutsatt att man är beredd och tillräckligt stark för att hålla i sig.
Men jag tror att man blir trasig ändå för krockkuddarna löser nog ut och då får man en duktig smäll.
I 30 är det som att hoppa från första våningen.
I 50 från tredje våningen och i 90 från tionde våningen!
Men vad bryr sig de som kör utan bälte om detta?
De krockar ju aldrig, det händer ju bara andra!
Nu kan jag bara svara för "mit" märke, men antar att det är liknande hos de flesta tillverkare. Vid lågt krockvåld aktiveras bara bältessträckare. Efter det aktiveras SRS i två steg, beroende på hur hårt man smäller. Första steget ger ca 70% av maxtrycket. Smäller man hårdare aktiveras även andra steget, efter en liten fördröjning beroende på kråckvåldets storlek. Bältessträckarna är ju dock av ringa nytta när man inte har bältet på sig
Använder alltid bälte själv men samtidigt så ska inte nåt irriterande varningsljud utlösas om jag av någon märklig anledning inte vill använda det.
Dessa bilar sorterar jag bort och köper helt enkelt inte. Det är jag som ska bestämma vad bilen ska göra och inte tvärtom! Överförmynderi har vi nog av i vårat samhälle ändå.
Så jag stavar, ber om ursäkt! Skyller på stress ;)
Ligg bakom en gammal Volvo och man kan se att föraren slarvar med bälte. Bältespåminnare som blinkar uppe vid taket.
VW har försökt att försvåra användandet av bilen genom att den elektroniska handbromsen inte släpper om du inte har bälte på. Ett steg på vägen.
Om man syntesierar Kaptenes och saabnisses tankar, kunde man ju tänka sej att rattens teleskopfunktion och airbag kopplas ur vid över 30 km/t, om bältet inte är påsatt. Så hamnar de bälteslösa inte som dyrbara vårdpaket, utan i graven direkt. Som på den gamla goda tiden, med PV444. Men personligen är jag emot ytterligare dyrbara (och krånglande elektronikprylar) i bilar.
Om jag rannsakar mej själv, så var jag även emot ESP. Men dels kunde jag inte föreställa mej att den finessen skulle bli så billig. Och så nyttig för oss Nordeuropéer. Särskilt för oss utan dubb.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.