Nästa artikel
48-volts hybrid och gasbil från Hyundai
Nyheter

48-volts hybrid och gasbil från Hyundai

Publicerad 6 oktober 2014 (uppdaterad 6 oktober 2014)
Hyundai i40 48V Hybrid
Hyundai presenterade bara en ny bil på Parissalongen. Den koreanska biltillverkaren hade i stället gömt nyheterna under skalet.

Poloutmanaren Hyundai i20 var egentligen den enda helt nya bilen som Hyundai visade upp i Paris. Men det betyder inte att det legats på latsidan på tillverkarens utvecklingsavdelning.
 
Hyundai presenterade en nyutvecklad 1,0 liters trecylindrig T-GDI-turbomotor med upp till 120 hk och 172 Nm som bland annat kommer ta plats i nya i20. En ny 1,4 liter stor T-GDI finns också med på programmet.
 
Men mer intressant är fordonsgasversionen av i30 och den i40 som Hyundai visats upp med ett 48-volts hybridsystem. Hybridbilen baseras på samma teknik som koncernsyskonet Kia Optima T-Hybrid använder. Det vill säga en 1,7 liters turbodiesel som stöttas av en mindre elmotor. Bilen drivs helt på el i lägre farter och elmotorn går även in och stöttar dieselmotorn under acceleration. Totalt ger drivlinan 155 hästkrafter och 360 Newtonmeter.
 
Gasbilen i30 CNG har fått den nya 1,4 T-GDI-motorn som jobbar tillsammans med en nyutvecklad dubbelkopplingslåda. Växellådan har torrlamellkoppling och sju växlar. Bilen har fått ett gassystem med kapacitet att lagra 15 kg fordonsgas (vid 200 bars tryck) i en plasttank under golvet i bilens bagageutrymme, enligt Hyundai är bilens kupémått därför opåverkade av ombyggnaden.

I gasdrift presterar motorn 117 hästkrafter och 206 Newtonmeter med ett koldioxidutsläpp på 87g/km. Motorn går automatiskt över till bensindrift när gasen i tanken tagit slut. Bortsett från den sjuväxlade dubbelkopplingslådan och de två nya bensinmotorerna är det är dock mer osäkert när dessa nyheter når produktion.
 
Diskutera: Vad tycker du om nyheterna från Hyundai?
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-06 13:30
Peter i Sydney

Nya i20 verkar vara en mycket trevlig bil.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-06 19:39
enanders

Äntligen händer det något på miljöbilsfronten, 10år efter SAABs Biopower!
Metan har ypperlig trimpotential i en turbomotor pga högt oktantal. Men en tank för 15kg gas är inte mycket:(

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.