Poloutmanaren Hyundai i20 var egentligen den enda helt nya bilen som Hyundai visade upp i Paris. Men det betyder inte att det legats på latsidan på tillverkarens utvecklingsavdelning.
Hyundai presenterade en nyutvecklad 1,0 liters trecylindrig T-GDI-turbomotor med upp till 120 hk och 172 Nm som bland annat kommer ta plats i nya i20. En ny 1,4 liter stor T-GDI finns också med på programmet.
Men mer intressant är fordonsgasversionen av i30 och den i40 som Hyundai visats upp med ett 48-volts hybridsystem. Hybridbilen baseras på samma teknik som koncernsyskonet Kia Optima T-Hybrid använder. Det vill säga en 1,7 liters turbodiesel som stöttas av en mindre elmotor. Bilen drivs helt på el i lägre farter och elmotorn går även in och stöttar dieselmotorn under acceleration. Totalt ger drivlinan 155 hästkrafter och 360 Newtonmeter.
Gasbilen i30 CNG har fått den nya 1,4 T-GDI-motorn som jobbar tillsammans med en nyutvecklad dubbelkopplingslåda. Växellådan har torrlamellkoppling och sju växlar. Bilen har fått ett gassystem med kapacitet att lagra 15 kg fordonsgas (vid 200 bars tryck) i en plasttank under golvet i bilens bagageutrymme, enligt Hyundai är bilens kupémått därför opåverkade av ombyggnaden.
I gasdrift presterar motorn 117 hästkrafter och 206 Newtonmeter med ett koldioxidutsläpp på 87g/km. Motorn går automatiskt över till bensindrift när gasen i tanken tagit slut. Bortsett från den sjuväxlade dubbelkopplingslådan och de två nya bensinmotorerna är det är dock mer osäkert när dessa nyheter når produktion.
Diskutera: Vad tycker du om nyheterna från Hyundai?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nya i20 verkar vara en mycket trevlig bil.
Äntligen händer det något på miljöbilsfronten, 10år efter SAABs Biopower!
Metan har ypperlig trimpotential i en turbomotor pga högt oktantal. Men en tank för 15kg gas är inte mycket:(
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.