Nästa artikel
46 Mazda6 återkallas i Sverige
Nyheter

46 Mazda6 återkallas i Sverige

Publicerad 26 mars 2013 (uppdaterad 26 mars 2013)
Ett problem med elektroniken i Mazda6 som kan leda till att bilen börjar brinna gör att Mazda återkallar flera exemplar.

Att Mazda återkallar bilar hör inte till vanligheterna. Nu har dock ett möjligt fel med en komponent i ett kretskort upptäckts i Mazda6. Komponenten styr radions AM-funktion och har gjort att det börjat osa i systemet i några av Mazdas demobilar i Australien och Belgien. Om det vill sig riktigt illa innebär felet att bilen kan börja brinna.

Felet har inte upptäckts i någon av bilarna som sålts till kunder, men för att vara på den säkra sidan väljer Mazda ändå att återkalla alla bilar med systemet. Det rör sig om 15 000 bilar världen över, varav 46 är registrerade i Sverige.

De flesta exemplaren av Mazda6 har dock en bensinmotor på två liter. De bilarna har inte den felaktiga komponenten och kommer därför inte att återkallas.

Mazda kommer att kontakta berörda kunder och erbjuder lånebil under tiden som komponenten byts ut.

Diskutera: Hur ser du på återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-26 11:21
johnkommentar

Så rätt hanterat. Minns hur SAAB hanterade motorproblem, diametralt motsatt angrepp...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-26 14:20
Swemba

@johnkommentar, du kan inte jämföra SAAB's motorproblem (oil-sludge och tändkassetter) med sådana här fel. Problem som detta och de flesta andra som resulterar i massåterkallelser, är fel som kan innebära livsfara.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-26 14:48
Macke

@swwemba Innan vi börjar gapa och härja om livsfara så ska vi bara ha i åtanke att det har hänt på två bilar i hela världen att just den där komponenten börjat ryka (inte brinna). Och att ingen bil har har börjat brinna... Jag tar hellre ett sånt här fel på min bil, än SAAB's motorproblem. Any day!

#4 • Uppdaterat: 2013-03-26 22:54
Roger Skagerström

Det är i princip omöjligt att få elektronik att börja brinna på det viset. När det blir varmt nog brinner ledarna av och sen är det inte mer med det. Det värst som kan hända är att det luktar jävligt illa.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:40
johnkommentar

min poäng är att saab konstrade och fick i slutändan både kostnad och badwill om jag inte minns fel...

#6 • Uppdaterat: 2013-03-28 05:08
Rex Mundi (ej verifierad)

Arbetar själv med bilrelaterade frågor och har sett ett antal verkstadsmeddelanden från ett par större tillverkare angående risk för överhettning i diverse elektronik och reglage i bl.a. dörrar och mittkonsoler. De varnar uttryckligen för ökad brandrisk. Det är inte säkert att ledarna brinner av innan eventuella plasthöljen har blivit så heta att de börjar brinna. De berörda tillverkarna tvekar inte, utan ser till att fixa detta så fort ägaren kommer in till verkstaden eller i samband med nästa service. Kan väl tilläggas att det inte handlar om Saab.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-28 21:46
Roger Skagerström

Är det plast runt dom så visst - då finns det brandrisk säkert. Det här var inne i stereon dock, och den är med största sannolikhet en metalllåda, både för värmeavledningens skull och för avskärmningen.

De första Mazda6'orna som kom 2002, och som såldes med dimljus (knappt någon i Sverige dvs) återkallades för att kablaget till dessa var underdimensionerat och kunde börja brinna. Vetefasen om nån verkligen råkade ut för det men där känns det iallafall som det finns en klarare risk än här.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-03 17:15
Raphael

Jag har förstått att Mazda vill ses som det passionerade och ja "heta" valet bland de japanska märkena, lite roligare och varmare än Toyota etc.. Men börjar de brinna så har Mazda helt enkelt ansträngt sig lite väl mycket. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.