Nästa artikel
45 procent av bussförarna kämpar för att hålla sig vakna
Nyheter

45 procent av bussförarna kämpar för att hålla sig vakna

Publicerad 3 juli 2014
Sveriges Radio (SR) rapporterar att många busschaufförer är farligt trötta under sina arbetspass.

Det är en undersökning av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som visar att busschaufförerna ofta upplever sig vara för trötta för att köra säkert.
 
– Det mest alarmerande är nog att så pass många förare så många som 45 procent av förarna säger att de får kämpa för att hålla sig vakna flera gånger i månaden när de kör buss. Det här tillståndet kan vi nog nästan jämföra med onykter körning, säger Anna Anund, trafikforskare vid VTI till SR.
 
Undersökningen bestod dels av en enkät och dels av en mätning med elektroder som ska visa trötthet. Enkätundersökningen visar att många chaufförer äter godis och dricker läsk under arbetspassen för att hålla sig vakna. Två av tio har också upplevt sig vara så trötta att de vil avbryta arbetspasset, men få har faktiskt gjort det.
 
Som anledning till den riskfyllda tröttheten anges upphandlingsstrukturen. Den gör att bussföretagen pressar sina priser genom att bland annat låta chaufförerna jobba långa eller delade pass.
 
 Källa: Sveriges Radio
 
Diskutera: Behöver arbetstidsreglerna för chaufförer skrivas om?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-03 11:09
Hackenbush

De blir väl trötta av allt knappande på mobilerna under körning, eller ser de en tråkig film på mobilen.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:25
Bortom

Alla som känner sig trötta redan efter halva dagen (4 timmar på jobbet): de flesta chaufförer inom stads- och regionaltrafik har arbetstid enligt vägarbetstidslagen som säger, håll i er (!): 13,5 timmars arbetsdag, första rasten (på 30 min.) efter 6 timmars körning!! EU reglerna är strängare men de gäller bara vid längre körning än 5 mil från stationeringsorten. Och många börjar så tidigt som 4:30 på morgonen (behöver stiga upp 3:30), sen kör man några timmar, sen lite uppehåll, sen lite körning till, sen uppehåll (sittandes i ett överfullt rastrum), sen körning, sen är arbetsdagen slut kl. 18:00 och sen är man hemma 19:00... för att göra om det dagen efter i nån liknande tappning. Och bussarna är ofta rena skrothögar ur komfortsynpunkt (trasiga säten, värme/AC ur funktion, skramlande inredning, taskig fjädring o.s.v.) dag ut och dag in.. och sen undrar folk varför chaufförerna är vresiga ibland...

#3 • Uppdaterat: 2014-07-03 15:22
Thommys

Och är körningen längre än en radie på 5 mil från stationsorten så är det stora problemet att dygnsvilan bara behöver vara 9 timmar 3 dagar i vecka. Du slutar 19:00 på kvällen är hemma 20:00 ska vara på jobbet 5:00 igen. Du måste åka hemifrån 04:00.

Du behöver en timme hemma och varva ner innan du somnar och en timme går du upp innan du åker. Det ger 6 timmar sömn. Få klarar sig på det. Inte nog med det. Du får bara 2 vakna timmar hemma på ett dygn. Du har inte fullt betalt under hela arbetsdagen. Uppehåll i schemat ger bara 10% av ordinarie lön. Inte konstigt att det är brist på bussförare.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-04 09:46
duccedriver

Som lastbilschaufför kan jag bara säga, buss i linjetrafik är det sista jag skulle sätta mig i.
Jag kan åtminstone välja när jag ska pissa, äta osv.
Vi har ofta lika långa arbetsdagar, och trött kan man bli, men tidspassandet, och. idiotisk schemaläggning mm, gör förarens jobb till något jag inte vill uppleva.
Sliter hellre med gods, spännband mm i alla väder, än att sitta där, och dessutom se ut, och vara trevlig.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-07 18:09
Mumma-48

Kan bara hålla med "Thommys" och " Bortom". Hackenbuschs komentar är det bara att beklaga. Visst finns det förare som pratar allt för mkt. i telefon men det är också ett sätt bland många att hålla sej vaken. Jag har kört mer än 25 år för Skånetrafiken men är nu lyckligt "statsanställd". Det hände att jag inte sovit mer än 6 timmar på hela veckan. Detta p.g.a. stress och ryckiga arbetstider.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-07 18:21
Hackenbush

Man kan verkligen beklaga att vi läser allt oftare om busschaufförer som kollar film i mobilen under körning eller sms:ar, det håller jag med om.
Måste de kolla på film under körning för att hålla sig vakna så bör de byta jobb.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-07 19:21
VW Polo 2012

Ja tyvärr blev jag också för trött ibland, och närmast livsfarlig. Jag körde mestadels linje 515 från Sumpan genom Odenplan och ner till Norra Bantorget på 1960 talet. När det var riktigt illa så vände jag bort den stora spegeln som man använde för att titta på passagerarna med, så såg dom inte att jag satt och "sov", hua hua!! Men det var då det. Det var på den tiden det inte gick någon tunnelbana från Sumpan eller Solna. Under rusning gick det med extrabussar 61 st bussar i timmen! Ja du läste rätt , sextioen stycken! var av de flesta var ledbussar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.