Små förändringar. Men stora effekter. BMW 3-serien har fått en facelift - och Vi Bilägares Christian Ellmark är imponerad.
- Det viktigaste har skett under motorhuven. Den nya dieselmotorn 330d ger en förbrukning som en småbil - men prestanda som en sportbil, säger Christian Ellmark till Vibilagare.se.
För tre och ett halvt år sedan kom BMW 3-serien i en ny skepnad. Nu är det dags för en facelift av bilen. Vi Bilägares Christian Ellmark har provkört 3-serien och är imponerad av den nya dieselmotorn - som inte minskar prestandan.
- Nej, det gör den inte. Vi har även kört bensinmotorn 335i och den är något vassare, men det är så små skillnader att de allra flesta förare inte kommer att märka det, säger Christian Ellmark.
Finns det några fler positiva nyheter?
- Det är en ganska försiktig facelift som har gjorts. BMW vill säkert inte skrämma bort sina trogna kunder. Men bilen har fått nya baklampor och ny front.
Något negativt att rapportera om?
- 3-serien har en något stötig fjädring. Och sedan är priset i högsta laget. 380 000 kronor har inte alla råd med, även om man får prestanda för priset.
Men om man har pengarna?
- Vill man ha den här typen av mellanklassare och har pengarna så är det en bra bil. Högre pris brukar innebära högre prestanda och i det här fallet får man väldigt hög prestanda för priset.
Missa inte hela provkörning i Vi Bilägare nr 13.
För tre och ett halvt år sedan kom BMW 3-serien i en ny skepnad. Nu är det dags för en facelift av bilen. Vi Bilägares Christian Ellmark har provkört 3-serien och är imponerad av den nya dieselmotorn - som inte minskar prestandan.
- Nej, det gör den inte. Vi har även kört bensinmotorn 335i och den är något vassare, men det är så små skillnader att de allra flesta förare inte kommer att märka det, säger Christian Ellmark.
Finns det några fler positiva nyheter?
- Det är en ganska försiktig facelift som har gjorts. BMW vill säkert inte skrämma bort sina trogna kunder. Men bilen har fått nya baklampor och ny front.
Något negativt att rapportera om?
- 3-serien har en något stötig fjädring. Och sedan är priset i högsta laget. 380 000 kronor har inte alla råd med, även om man får prestanda för priset.
Men om man har pengarna?
- Vill man ha den här typen av mellanklassare och har pengarna så är det en bra bil. Högre pris brukar innebära högre prestanda och i det här fallet får man väldigt hög prestanda för priset.
Missa inte hela provkörning i Vi Bilägare nr 13.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.