Renault lanserar tillsammans med Aimo en ny bildelningstjänst i Stockholm.
Redan idag kan du ladda ner Aimos-appen och köra ett av 300 exemplar av elbilen Renault Zoe. Bilarna, som har en räckvidd på 20-30 mil, står utställda på ett par utvalda parkeringar kring innerstan, Hammarby Sjöstad, Solna, Liljeholmen och Hjorthagen.
Prissättningen är tidstaxa i olika steg. I det första steget kostar en Zoe 6 kronor per minut, men efter 17 minuter går priset automatiskt över till ett timpris om 100 kr för första timmen och 150 kr/timme för resterande tid. Efter fem timmar går priset över till dygnstaxa om 600 kronor. Parkering, trängselavgift och 300 fria kilometer ingår i priserna, som dock ser ut att vara lanseringspriser som går upp vid det nya året.
Prissättningen är tidstaxa i olika steg. I det första steget kostar en Zoe 6 kronor per minut, men efter 17 minuter går priset automatiskt över till ett timpris om 100 kr för första timmen och 150 kr/timme för resterande tid. Efter fem timmar går priset över till dygnstaxa om 600 kronor. Parkering, trängselavgift och 300 fria kilometer ingår i priserna, som dock ser ut att vara lanseringspriser som går upp vid det nya året.
Bakom satsningen ligger Renault och Aimo Solutions, ett nyetablerat företag som ägs av japanska jätten Sumitomo med 73 000 anställda i 66 länder.
Diskutera: Vad tror du om potentialen hos den nya bildelningstjänsten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det riktiga priset per dag blir alltså 990 kronor. Ett dygn med en Yaris hos Hertz går på cirka 617 kronor, fast där ingår inte soppan. "Mystery Vehicle" kan man få för 593.25 kronor per dygn.
Så jämförelsevis är priset helt ok, såvitt jag kan se. Fast det ena är "per dag" och det andra "per dygn".. kanske bäst att kolla vad det innebär först.
Sedan är det en del annat som verkar tillkomma:
Övriga kostnader
Självrisk vagnskadegaranti 7500 kr
Självrisk trafikförsäkring 7500 kr
Administrationsavgift [+parkeringsbot] 300 kr
Hanteringsavgift hämtning av bil 500 kr (eller faktisk kostnad)
Hanteringsavgift bärgning 750 kr
Specialtvätt 7 500 kr (eller faktisk kostnad)
Förlust av laddkabel 4 500 kr
Administrationsavgiften lär ju tillkomma varje gång. Hämtning av bil också? Många frågetecken..
.
Sedan, som tips till ViB, så vore det ju roligt om någon kunde räkna ut vad det skulle kosta att hyra en bil om vi inte hade bonus-malus och diverse andra sanslösa skatter på bilar, drivmedel med mera. För man skall komma ihåg att en stor del av priset ovan (framförallt på bilen från Hertz) är ren skatt. Utan denna skatt skulle bilhyran kunna vara oerhört mycket lägre.
.
Hehe... minuttaxa i Stockholms trafikinfarkt?? Näe, skulle inte tro det.
#1 Klarsynt: -har hyrt Cirkle K's "internetbil" några ggr. 359 kr/dygn inkl fria mil.
Klarsynt:
Hur räknar du? Dygnspriset är 600kr.
På liknande sätt fungerar SunFleet.
När timpriset uppgått till dygnspris så ör det dygnspris som gäller.
Är denna tjänsten billigare än Drivenow/car2go? Båda dessa har ju lagt ner, så man undrar ju vad som gör denna tjänst mer attraktiv?
@McTar
Jag räknar på det pris som kommer att gälla inom kort, när erbjudandepriset är över. Vad räknar du på?
@LeifV
Ja, det finns säkert ännu billigare alternativ :)
.
.
Dessa bilar byts nog ut efter ett till två år och kommer ut på begagnatmarknaden.
Bra!
Klarsynt:
Jag läste texten här ovan.
Länken fungerade inte när jag skrev kommentaren.
Av texten "Parkering, trängselavgift och 300 fria kilometer ingår i priserna, som dock ser ut att vara lanseringspriser..." - så framgår inte att timpriset och dygnspriset också var det.
@McTar
Näe, men beser man leverantörens hemsida så ser man att betydligt ruskigare priser väntar, inom kort. Något jag gjorde :)
.
Om bilarna står att "står utställda på ett par utvalda parkeringar kring innerstan", men hur funkar det med tillsyn av dessa? Jag menar att om man aldrig behöver träffa någon människa i samband med hyrningen, så blir det antagligen lättare för folk med rymligt samvete att komma undan med skador och onormal förslitning som man förorsakat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.