Nästa artikel
300 hästar i T-Roc R
Nyheter

300 hästar i T-Roc R

Publicerad 26 februari 2019 (uppdaterad 26 februari 2019)
Volkswagen släpper sportig variant av suven.

Den bensindrivna motorn i T-Roc R har en cylindervolym på 2 liter. Den som trycker ner foten på gaspedalen i rostfritt stål har förutom 300 hästkrafter också tillgång till 400 Newtonmeter i vridmoment, vilket gör att resan från noll till hundra kilometer timmen tar 4,9 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 kilometer i timmen. Kraften skickas genom 7-växlade automatlådan DSG och bilen är fyrhjulsdriven. 

Som standard har bilen progressiv styrservo och sänkt sportchassi med körprofilsväljare och ett speciellt sportläge. ESC-systemet kan kopplas ur om den som kör känner för att sladda lite extra. 

Utseendemässigt skiljer sig T-Roc R från vanliga T-Roc bland annat genom bakspegelkåpor i matt krom, takspoiler och R-logotypen lite här och var på och i bilen. Andra kännetecken är formen på luftintag, hasplåt och stötfångare. Baktill sitter dubbla avgasrör och vill man går det att köpa till ett prestandaavgassystem från Akrapovic.

Bilen visas upp i Genève nästa vecka, men då som ett koncept som är nästan produktionsklart. Det finns inga uppgifter om priser eller när T-Roc R börjar säljas i Sverige. Enligt Volkswagen har det sålts 3.000 exemplar av vanliga T-Roc i Sverige sedan den lanserades i slutet av 2017.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc R? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-26 15:33
L. Mäkinen

Jag gillar utseendet på T-Roc, men när jag hade specat en vanlig kostade den över 400 kkr. För det kan jag åka bekvämare,

#2 • Uppdaterat: 2019-02-26 16:15
mso 1000

Herregud vad snygg suv till skillnad från tex rav4. .

#3 • Uppdaterat: 2019-02-26 16:46
Sabud2

Då väljer jag mycket hellre 300 hästar i den lite rymligare Cupra-Atecan

#4 • Uppdaterat: 2019-02-26 16:51
FXX

Lite svårt att greppa biltypen. Varför en SUV, om än liten, som gör 0-100 på 5s? Vill man åka sportigt så väljer man väl hellre en R-Golf isf. Men visst är den tuff, men dess syfte känns inte helt uppenbart. Lika fel som att placera en 2,0tdi på 190hk i en Porsche 911.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-26 17:38
saabnisse

Mäkinen, det går inte att plocka ihop någon av VWs bilar till en rimlig kostnad.
Det är färdiga paketlösningar som gäller, har man tur får man nästan det man vill ha och tyvärr en del man inte vill ha.
När det gäller R är den naturligtvis fullständigt onödig och kommer förmodligen att få ett pris som konkurrerar med etablerade premiummodeller.
Men några säljer man nog.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-26 20:18
L. Mäkinen

FXX,
Syftet är glasklart. VW vill tjäna pengar. De har letat i skafferiet och hittat lite bråte som kan ge större täckningsbidrag. Jag gillar inte klumpiga bilar, tycker Golf är ful och har bra erfarenheter av lokala VW-handlaren.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-26 21:09
saabnisse

Jag tror den skulle sälja bättre som batteribil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.