Alkobommarna i Frihamnen i Stockholm har gett resultat. Sedan de infördes i september har 30 rattonyktra förare stoppats.
Sedan 24 september måste fordon som lämnar färjorna i Frihamnen i Stockholm passera en alkobom. Sedan dess har 30 förare stoppats för rattfylleri eller grovt rattfylleri. Som mest har nio förare stoppats på en dag.
– Nio stycken rattfyllerister på en dag är väldigt mycket. Det är helt uppenbart att det finns ett behov, trots information på båtarna, och att det finns ett mörkertal. Jag hoppas att det här är ett undantag för det är inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Marcus Rostedt, sektionschef vid trafiksektionen i City.
Antalet rattonyktra har minskat något sedan information om svensk lagstiftning och alkobommarna började delas ut på färjorna. Projektet fortsätter året ut, efter det ska Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) utvärdera det. Om MHF bedömer att projektet är en framgång ska alkobommar införas i alla större hamnar i Sverige.
Diskutera: Är alkobommar ett bra sätt att minska rattfylleriet?
– Nio stycken rattfyllerister på en dag är väldigt mycket. Det är helt uppenbart att det finns ett behov, trots information på båtarna, och att det finns ett mörkertal. Jag hoppas att det här är ett undantag för det är inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Marcus Rostedt, sektionschef vid trafiksektionen i City.
Antalet rattonyktra har minskat något sedan information om svensk lagstiftning och alkobommarna började delas ut på färjorna. Projektet fortsätter året ut, efter det ska Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) utvärdera det. Om MHF bedömer att projektet är en framgång ska alkobommar införas i alla större hamnar i Sverige.
Diskutera: Är alkobommar ett bra sätt att minska rattfylleriet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Är alkobommar ett bra sätt att minska rattfylleriet?"
Ja....och inte bara det, dom stoppar tydligen idioter med...dubbla funktioner.
Om förare upplyses om detta ombord, och ändå tar sig ett järn så ställer jag mig frågan om hur läskunniga dom är. Och då är följdfrågan, hur kunde personen ens klara av ett teroriprov?
Om det nu är så att dom kan läsa så är det ju uppenbart att föraren är en idiot.
Lite märkligt att man när man har ett yrke som lastbilschaufför tillåter sig att dricka sprit under en paus i körandet. De har uppenbarligen valt fel yrke.
Visst bilförare fastnar väl också i bommen men de har ju inte körandet som yrke. Inte desto mindre farligt förstås.
Skulle man samtidigt beslagta lastbilen, så vore problemet helt löst!
Dessvärre verkar det som om det behövs alkobommar överallt där tung trafik passerar. Sätt upp dem vid alla terminaler och öresundsbron. Ge alla 6 månader på sig att fatta och nita dem hårt sedan. Torskar de en gång till, även någon annan stans, så beslagtag bilen.
Det mest märkliga i sammanhanget är att yrkeschaufför och andra kräver upplysning om sitt missbruk - dvs deras hjärnor har inte kapaciteten att inse det enkla faktum att spritförtäring och bilkörning inte hör ihop. Hur korkad får man va i den branschen och andra näraliggande? Bra med bommar som inte bommar supgänget. Hoppas det görs andra drogtester samtidigt. Inför fler bommar som träffar fyllona mitt i prick.
Jag undrar hur många som klarar sig genom att t.ex.en liftare blåser för att "hjälpa" föraren. De måste ju få iland lastbilen. Men det är bra att så många hindras med lastbilen vid Svedala om utplånade en hel familj i ganska färskt minne. Den föraren var så berusad att han kom över i fel färdriktning på motorvägen.
Idealet vore naturligtvis bemannade kontroller i hamnarna, antingen polis, eller t.o.m. utbildade tulltjänstemän/ordningsvakter. Det är viktigt för inkommande trafik, även för personbilsförare eftersom alkoholtillgången är tämligen obegränsad på färjorna. Man hade också en rimlig chans att komma på drogpåverkade förare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.