Opel Agila är en av testets tungviktare. Men motorn är för svag och stoppar den utmärkta familjebilen från att nå hela vägen till toppen.
Opel Agila Enjoy
Opel Agila tillhör de tyngsta bilarna i testet men drivs av en liten trecylindrig motor. Bilen känns gravt undermotoriserad och under inledningen av testet var växellådan sällsynt trög och motsträvig. Efter en heldags intensivt växlande började emellertid lådan fungera bättre.
Agilan är lätthanterlig i stadstrafik. Sikten är bra och sittpositionen är hög. Agila erbjuder goda innerutrymmen med ett riktigt bekvämt baksäte och ett lastutrymme som blir helt plant när sätet fälls mer.
Säkerheten håller modern standard, styrningen är snabb och bromsarna utmärka. Vid undanmanöver och panikbromsning i halt väglag, arbetar antisladdsystem och bromsar föredömligt. Även den passiva säkerheten håller modern standard.
Körställningen är inte optimal. Förarstolens sittdyna lutar framåt när den höjs. Långa förare saknar lårstöd. Inredningen är ganska plastig. Opel Agilas tyngd tillsammans med motorns klena karaktär leder till mycket körning på höga varvtal vilket kostar bränsle. Vid verklig körning tillhör Agila de törstigaste småbilarna.
Opel Agila tillhör de tyngsta bilarna i testet men drivs av en liten trecylindrig motor. Bilen känns gravt undermotoriserad och under inledningen av testet var växellådan sällsynt trög och motsträvig. Efter en heldags intensivt växlande började emellertid lådan fungera bättre.
Agilan är lätthanterlig i stadstrafik. Sikten är bra och sittpositionen är hög. Agila erbjuder goda innerutrymmen med ett riktigt bekvämt baksäte och ett lastutrymme som blir helt plant när sätet fälls mer.
Säkerheten håller modern standard, styrningen är snabb och bromsarna utmärka. Vid undanmanöver och panikbromsning i halt väglag, arbetar antisladdsystem och bromsar föredömligt. Även den passiva säkerheten håller modern standard.
Körställningen är inte optimal. Förarstolens sittdyna lutar framåt när den höjs. Långa förare saknar lårstöd. Inredningen är ganska plastig. Opel Agilas tyngd tillsammans med motorns klena karaktär leder till mycket körning på höga varvtal vilket kostar bränsle. Vid verklig körning tillhör Agila de törstigaste småbilarna.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Opel Agila Enjoy
Modell: 5-sitsig, 5-dörrars halvkombi.
Pris: Från 109 900 kr. Testbilen ca 121 900 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 374/168/159. Tjänstevikt, kg: 1 105.
Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 225.
Motor: 3-cyl, 996 cm3, 65 hk vid 6 000 v/min, 90 Nm från 4 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 14,7 s. Toppfart 160 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km, 120 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4 (systermodellen Suzuki Splash).
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 6 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: Ej testad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Familjebil??? Ni måste skämta, måhända om man är ensam med en katt.
Körde nyligen syskonbilen Suzuki Splash 1.2 86 hk som hyrbil i Tyskland.Tyst,rymlig och riktigt pigg,den överraskade oss stort (4 tunga gossar).Den hängde med på autobahn utan större problem.Det negativa är annars att den inte klarar miljöbilsgränsen,annars ett klart bättre alternativ än Opeln.
Suzukin kan väl knappast vara ett bättre val än Opeln när man tittar till återförsäljare, verkstäder, kvalitets- och pålitlighetsrykte m.m. Men det finns definitivt bättre småbilar än Agila/Splash, t.ex Toyota Yaris eller VW Polo för ungefär samma pengar.
SUZUKIS
SUZUKIS bilar har utmärkt kvaltet. Läs på elle prova själv! lycklig swiftägare 06a
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.