Winglet består av en liten enhet (som inte tar upp större yta än motsvarande ett A3-papper) med en elektrisk motor och två hjul. Inbyggda sensorer känner hela tiden av hur användaren står och anpassar motorkraften därefter för att säkerställa stabiliteten. En unik parallell länkmekanism gör att användaren kan köra framåt, bakåt och svänga genom att helt enkelt luta kroppen. På så sätt blir fordonet både lättkört och säkert även i trånga omgivningar.
Toyota har tagit fram roboten i tre storlekar: "S", "M" och "L", var och en med olika sätt att hantera den. Det gör att användaren kan välja modell efter sina behov - från "praktisk" till "sportig".
Olika tekniska prov och användartester kommer att göras under utvecklingstiden fram till produktion. Redan under hösten 2008 planeras praktiska tester av "Winglet"-robotarnas användbarhet på Nagoya-flygplatsen i Japan och Laguna Gamagori, som är ett marint fritidsområde i Aichi-distriktet. Prover av hur robotarna fungerar i folkmassor och hur omgivningen reagerar planeras under 2009 i shoppingscentret Tressa Yokohama.
Avsikten är att produkterna i Toyotas Partner Robots-program ska kunna vara kommersiellt tillgängliga i början av 2010-talet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.