Nästa artikel
25870 laddbara bilar i Sverige
Nyheter

25870 laddbara bilar i Sverige

Publicerad 3 november 2016
Supermiljöbilspremien för i år är slut, men suget efter elbilar och laddhybrider fortsätter att vara starkt.
Helt eller delvis eldrivna fordon blir fler och fler i Sverige och det är laddhybriderna som går starkast framåt. Enligt statistik från Power Circle var 81 procent av de 1070 laddbara bilar som registrerades i oktober just plugin-hybrider. De utgör nu två tredjedelar av Sveriges sammanlagda laddbara bilpark på 25870 fordon.

Mitsubishi Outlander är den vanligaste laddhybriden, men Volkswagen Passat GTE är den modell som ökar mest och det finns nu 3521 Passat GTE i Sverige.

20160311100739.jpg?itok=tN4ZED65

Årets supermiljöbilspremier är slut. Transportstyrelsen skriver i ett pressmeddelande att anslaget på 309 miljoner kronor för 2016 är förbrukat: ”Det betyder att det i nuläget inte finns några tilldelade pengar för att betala ut supermiljöbilspremier till bilar som registreras idag.”

I höstbudgeten har regeringen föreslagit att Transportstyrelsen ska få 180 miljoner kronor extra att dela ut i premier inför 2017.

– Efter flera år av premier som tar slut under hösten kanske vi får se ett trendbrott nästa år. Regeringen har anslagit 700 mkr till supermiljöbilspremien nästa år. Det räcker till ca 28 000 laddbara bilar, vilket stämmer överens med vår prognos för tillväxten 2017. Samtidigt tycker jag det är synd att man inte valde att höja premien, främst för rena elbilar. Istället får vi se hur regeringen fortsätter att skjuta fram införandet av bonus-malus, senast till 1/7 2018. Jag tycker man borde ha mer bråttom än så, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Supermiljöbilspremien är 40 000 kronor till den som köper en elbil och 20 000 kronor till den som köper en laddhybrid.

Diskutera: Har du en eller funderar du på att skaffa en laddhybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:32
Hackenbush

Om jag skulle byta bil idag så skulle jag byta till laddhybrid helt klart men jag tror inte jag kommer att byta bil mer.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-03 10:34
Leif Kavander

Nej, jag har aldrig funderat på en laddhybrid, är så nöjd med våra bensinbilar.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-03 11:11
L. Mäkinen

Jag har funderat på laddhybrid, men det känns som ett steg åt fel håll från elbil.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-03 12:33
Mattse

Betyder det att de som köpt el/hybrid hösten 2016 blir utan medan de som handlar i januari 2017 får? Eller kommer 2016 år kunder att stå först i kön för att ta del av potten för 2017?

#5 • Uppdaterat: 2016-11-03 16:24
PREVIA

Tur att pengarna tog slut så det inte säljs mer bilar som har högre utsläpp än snålaste bilarna utan extra batterier och som inte erhåller någon miljöpremie.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-03 20:44
Hyddan

Jag äger en Outlander phev och är väldigt nöjd med den. Jag bor en mil från Falun och är pensionär. På det år jag haft bilen har jag kört 1150 mil och gjort av med 154 liter bensin. Så i mitt fall fungerar den som en hygglig miljöbil. Jag kör i huvudsak korta sträckor men någon gång i månaden så blir det resor på 10 - 15 mil. Det är a och o att man tar alla chanser att ladda bilen. Jag påverkats av miljötänket på så sätt att jag planera mina körningar dels genom att skippa onödiga resor och dels genom att plaera turerna i laddningscykeln.

#7 • Uppdaterat: 2016-11-15 11:04
ankan1001

Jag tänker mer långsiktigt när jag har valt tjänstebil den här gången. Som någon skrev i ett tidigare inlägg behöver någon driva på utvecklingen med laddhybrider/elbilar, och är det inte tjänstebilsförarna vem är det då? Det är klart att kommande modeller kommer vara uppgraderade med fram för allt större energi täthet i batterierna och räckvidden på ett lika stort batteri om 3 år kommer säkert att ha fördubblats men jag är övertygad om att el drift i bilar kommer vara enda vägen framåt mycket för att förbränningsmotorn är en väldigt föråldrad teknik med extremt dålig verkningsgrad tex.

Vi som kan behöver kanske "subventionera" nybils marknaden med något dyrare bilar i inköp och tänka på att minska på utsläppen redan idag, om fler tänker så här idag kommer de stora bilföretagen äntligen till slut förstå det också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.