21 augusti 1974 visades Volvo 240 upp för första gången. 1993 tillverkades den sista och Pehr G Gyllenhammar överlämnade själv nycklarna till den sista kunden.
– Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år, sa Pehr G Gyllenhammar då.
Sammanlagt tillverkades det 2 862 573 exemplar av 200-serien, vilket gör det till Volvos mest tillverkade modell hittills. Förutom standardvarianterna har 200-serien tillverkats bland annat som limousinen Top Executive, den extrastora kombin Transfer och den smått legendariska Bertone-varianten som byggdes från 1977 till 1981 i 6 622 exemplar.
Diskutera: Har du haft en 240?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte världens vackraste bil men mycket bra och praktisk för sin tid. Ganska hopplös på hala vintervägar dock.
Har alltid stört mig på att bakdörrarna är hämtade från sedanmodellen ( fönsterkarmen upptill inte rak) men onekligen billigare att tillverka då.
Vi hade en 240 under 5 års tid fram till för ett år sedan då vi köpte en 940 istället. 240in köpte syrran och min svåger. De bor bara 2.5 kilometer från oss, så jag åker fortfarande 240 rätt ofta. Men 940 går ju betydligt finare. Fast slöare. Men 240in är troligen trimmad av någon tidigare ägare. Det måste den vara. Den har alltid varit så pigg.
Som tur är rostar dom friskt, annars hade vägarna varit fulla av dom än.
Angående dörrarna går det att ta en från 240 och montera på 140, det är samma dörrar.
Att den var en av dåtidens säkraste bilar är odiskutabelt. Jag såg i början på 80-talet 2 sådana bilar som frontalkrockat med varandra på 90 väg. Bådas front hade tryckts in till vindrutan, motor och växellåda hade tryckts ner i asfalten ur vägen för förarna. Passagerarutrymmet var i stort sett intakt så när som på en del plastdetaljer. Förarna som var ensamma hade klarat sig bra. Detta berodde till stor del på det krockupptagande parti som Volvo hade lanserat och var till stor del ensamma om vid den tiden.
Hej Focus 2014-08-18 15:21 Lite kul där för brorsan hade en 760 alldeles i början när dom kom ut, och han körde på en Liten Renault "laban" från sidan så den välte. Och enda skadan man fann på Volvon var en skrynklig regskylt, och det var det enda som man bytte på Volvon
Kungen av Svensk Landsväg, tyvärr blev den fulare vid varje facelift... sista fronten som kom 1983 har jag aldrig gillat. För rund.
Rikard: Nej, det är inte bara att sätta dit en 240-dörr på en 140. I alla fall inte om 240:n är en 78 eller nyare. Visserligen bara låsmekanismen som skiljer, men är man som jag en besserwisser...
Skulle vara kul att veta hur många 240 som fortfarande är i trafik och hur den siffran står sig mot andra bilar från den tiden.
I somras var jag i Portland, Oregon i USA och jag har inte sett så många 245:or på 20 år.
245:an är en "innebil" där just nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.