Europas motorcyklister har kämpat för frågan i 20 år. Nu har kampen gett resultat. Standarden på vägräcken ska förbättras för att minska skador och dödsfall bland motorcyklister.
- Det är ett bra beslut men det betyder inte att alla vägräcken blir mc-vänliga i framtiden eller förses med skydd för motorcyklister. Den så kallade mc-vänligheten blir en möjlighet för räckestillverkarna, inte ett tvång. När det gäller åtgärder på vägarna är det fortfarande väghållaren som avgör var detta ska ske. I den här frågan måste SMC och Vägverket ta fram riktlinjer för särskilt viktiga platser, till exempel i ytterkurvor, kurvor som nyper och kurvor med oväntad utgång, säger Anders Håkansson, räckesexpert vid Vägverket.
Förra veckan togs beslutet som Europas motorcyklister längtat efter. Medlemsländerna i CEN, the European Committee for Standardization, beslutade att standarden på vägräcken ska förbättras - och räckestillverkarna måste ta hänsyn till motorcyklisterna.
FEMA, Federation of European Motorcyclists Associations, har kämpat med frågan i 20 år och når nu en milstolpe. Nu ske en europeisk standard för vägräckena utvecklas, med målet att minska krockvåldet för motorcyklister.
Förra veckan togs beslutet som Europas motorcyklister längtat efter. Medlemsländerna i CEN, the European Committee for Standardization, beslutade att standarden på vägräcken ska förbättras - och räckestillverkarna måste ta hänsyn till motorcyklisterna.
FEMA, Federation of European Motorcyclists Associations, har kämpat med frågan i 20 år och når nu en milstolpe. Nu ske en europeisk standard för vägräckena utvecklas, med målet att minska krockvåldet för motorcyklister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.