Hyundai i10 är en stor bil i litet förmat. Men modellen är bränsletörstig, och denna svaghet hindrar den från att nå fram till guldmedaljen.
Hyundai i10 1,2 e-motion
Hyundai i10 känns som en stor bil i litet format. Utrymmena är tillräckliga för fyra vuxna och deras bagage. Förarstolen, ratten och bältets infästning är justerbara i höjdled. Sittdynorna är korta, hårda och platta. Instrumenteringen är redig.
Baksätet erbjuder överraskande god sittkomfort för fullvuxna.
Fjädringskomfort, kursstabilitet och ljudnivå påminner om större bilar. Köregenskaperna känns mogna och lugna. Hyundai i10 har den största och starkaste motorn bland de riktigt små bilarna (Dacia undantagen).
I stadstrafik är den lätt att hantera.
Vid hård körning på bana visade sig i10 växa med uppgiften och slank smidigt och snabbt mellan hindren. Väl fungerande antisladdsystem och en känslig styrning gör bilen lättkontrollerad också vid halt väglag. i10 är tyvärr törstigast av de små.
Hyundai har misslyckats med att ge i10 den där pigga och trendig känslan som många av konkurrenterna fått till i sina bilar. Men den är småbilen som faktiskt kan fungera som endabil i många hushåll. Tänk om den bara varit lite rolig också…
Hyundai i10 känns som en stor bil i litet format. Utrymmena är tillräckliga för fyra vuxna och deras bagage. Förarstolen, ratten och bältets infästning är justerbara i höjdled. Sittdynorna är korta, hårda och platta. Instrumenteringen är redig.
Baksätet erbjuder överraskande god sittkomfort för fullvuxna.
Fjädringskomfort, kursstabilitet och ljudnivå påminner om större bilar. Köregenskaperna känns mogna och lugna. Hyundai i10 har den största och starkaste motorn bland de riktigt små bilarna (Dacia undantagen).
I stadstrafik är den lätt att hantera.
Vid hård körning på bana visade sig i10 växa med uppgiften och slank smidigt och snabbt mellan hindren. Väl fungerande antisladdsystem och en känslig styrning gör bilen lättkontrollerad också vid halt väglag. i10 är tyvärr törstigast av de små.
Hyundai har misslyckats med att ge i10 den där pigga och trendig känslan som många av konkurrenterna fått till i sina bilar. Men den är småbilen som faktiskt kan fungera som endabil i många hushåll. Tänk om den bara varit lite rolig också…
Relaterade bildspel
FAKTA/ Hyundai i10 1,2 e-motion
Modell: 5-sitsig 5-dörrars halvkombi.
Pris: Från 117 900 kr. Testbilen ca 127 900 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 356/160/154. Tjänstevikt, kg: 1 090.Släpvagnsvikt, kg: 800. Bagagevolym, liter: 225.
Motor: 4-cyl, 1 248 cm3, 78 hk vid 6 000 v/min. 118 Nm från 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 12,8 s. Toppfart 166 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km, 119 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4.
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 4 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: 3.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi har föregångaren Atos som andrabil. Efter snart 7 år har den inte haft några som helst fel, gått perfekt. Dessutom drar den kring 0.5 liter per mil i genomsnitt. Det finns ingen anledning att tro att i10 skulle vara sämre. Funderar allvarligt på att byta ut min törstiga Saab mot en i10.
kör just nu en hyundai I30 kombi med dieselmotor, en fantastiskt bra bil har haft många bilar av olika fabrikat, bla toyota, VW, mitsubishi för att nämna några. I30:n är den bil som har allra bäst kvalitet, både interiört och exteriört. bra rostskydd börjar bilarna få också, lägg där till bra garantier, kunniga återförsäljare och servicetekniker. börjar få respekt för detta bilmärke!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.