Färre dör eller skadas i trafiken i Sverige, men än finns mycket att göra. Bilden är iscensatt.
I februari dog 16 människor i trafiken i Sverige. Det är bättre än förra året och hittills är 2017 det minst dödliga trafikåret sedan andra världskriget.
Genomsnittet för de senaste tre åren är 18 omkomna i februaritrafiken. Tittar man på statistiken för de senaste tolv månaderna har tre procent färre människor omkommit i trafiken jämfört med de tre tidigare åren.
– Hittills i år har 28 personer omkommit i vägtrafiken. Jämfört med motsvarande period tidigare år är det lägst antal omkomna sedan andra världskriget. Det är glädjande att vi ser att antalet omkomna minskar, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Av de avlidna under februari färdades tolv i personbil, en i buss, en i lastbil och två var gående. FEm av bilisterna dog i singelolyckor och fem av de avlidna var över 65 år gamla. 142 personer skadades svårt i trafiken under perioden.
Diskutera: Vad är nästa steg för att förbättra trafiksäkerheten?
– Hittills i år har 28 personer omkommit i vägtrafiken. Jämfört med motsvarande period tidigare år är det lägst antal omkomna sedan andra världskriget. Det är glädjande att vi ser att antalet omkomna minskar, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Av de avlidna under februari färdades tolv i personbil, en i buss, en i lastbil och två var gående. FEm av bilisterna dog i singelolyckor och fem av de avlidna var över 65 år gamla. 142 personer skadades svårt i trafiken under perioden.
Diskutera: Vad är nästa steg för att förbättra trafiksäkerheten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Samtidigt som dubbdäcksanvändandet minskar kraftigt ...
Och snart kommer trafikverket ut med sitt ständiga budskap: tack vare fler trafiksäkerhetskameror minskar antalet omkomna.
Kryddat med påståendet: "undersökningar visar att drygt 70 procent av svenskarna har en positiv inställning till trafiksäkerhetskamerorna."
Vilket förstås är ett resultat av hur man ställt frågan....
Det som mest påverkar antalet omkomna (finns ingen statistik på allvarligt skadade) är förstås att bilarna hela tiden blir säkrare, och Europas äldsta bilpark förnyas dagligen.
Nästa steg att förbättra säkerheten? Sluta lägg pengar på kameror, skapa mer "förlåtande" vägmiljö. Dvs. sluta sätta stolpar och träd nära och på vägen, skapa avåkningszoner som är snälla mot trafiken.
Förbättra mitträcken så motorcyklister inte sågas sönder (Sveriges typ är förbjuden i andra länder.
Förbättra korsningar, helst planfria, men redan en breddning som ger plats för sväng-filer är en förbättring.
I min lilla ankdamm har det varit förhållandevis lite "vinter" jämfört med vanliga år. Det borde kunna påverka dödligheten en smula.
Jag har en positiv inställning till kamerorna. De håller ner min energiförbrukning.
Fast det har varit bra mycket mera snö och under flera omgångar denna vinter än t ex förra vintern - i alla fall här på orten. Lägre fart håller definitivt nere energiförbrukningen så om flera förare skulle ha sin färddator inställd på "intermittent förbrukning" kanske man skulle inse detta fysikaliska faktum.
Fartkameror höjer min (och andras) förbrukning. Istället för att hålla jämn fart så tvingas man upp och ner i fart, då folk av osäkerhet sänker farten alldeles för mycket.
Finns liksom ingen anledning att gå ner till 55 på 70-väg, eller 75 på 90-väg bara för att där står en kamera.
Påhittet med 10-gränser och förstås bidragit till att öka osäkerheten, "- är det 70 eller 80, eller 90 här..?", förut var ambitionen att ha få och tydliga fartgränser. Det är helt borta nu. Tyvärr.
Trafikanter måste lära sig att "vinterväglag" betyder lägre hastigheter, hålla längre avstånd till framförliggande fordon, det är orimligt att som idag körs det som det råder sommarväglag året runt ! Före lagen om vinterdäckskrav och många vägar hade "vinterbeklädnad" dämpades hastigheten och därtill kunde trafikanten av vana, behärska väglaget ! Man ser ju vad flertalet masskrockar bara i denna vinter orsakat totalstopp ! Är dagens bilister för bortskämda med ständigt "sommarväglag" !
Fartkamerorna sänker nog inte hastigheten generellt men givetvis där de står. Och står de på ställen där olyckor sker så fungerar de ju faktiskt. Dock tar de en del av uppmärksamheten som ägnas åt att hålla exakt fart istället för på eventuell fara. De största farorna består väl i att vara ung (odödlig), gammal (sämre syn, hörsel mm), berusad (sämre uppmärksamhet), deprimerad (självmordsbenägen) eller mobilberoende (sämre uppmärksamhet).
Alltså jag roas eller NOT....av hur fattigt man skriver idag.
"sedan andra världskriget" Jo tack trafikanter under andra världskriget levde väldigt farlig, hade en släkting som var ute och cyklade och blev beskjuten ifrån ett flygplan.
Om vi tar Sverige, ransoneringar o gengas, bilar stod förvarade i ladugårdar o garagen.
Jisses.
Jag uppskattar också fartkamerorna. När jag sitter på hojen. Med tonat visir.
"Vad är nästa steg för att förbättra trafiksäkerheten?"
Denna är ju självklar, förbjuda handhållen mobiltelefoni!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.