Förvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux berättade där att 14-15 parter anmält intresse. Av dem vill sex till sju köpa hela konkursboet.
Lika många som vill åt hela bolaget har dessutom skrivit under sekretessavtal och därmed fått tillgång till en omfattande inventering av Saabs tillgångar. Innan utgången av februari månad hoppas konkursförvaltarna vara på det klara om en helhetslösning är möjlig eller inte.
Vilka vill då köpa Saab? Kinesiska Youngman och turkiska Brightwell har tidigare bekräftat intresse och enligt entusiastsajten Saabsunited ska också en europeisk biltillverkare – som uppges vara BMW – finnas med bland intressenterna.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror inte Saab har någon framtid annat än i den skepnad den byggs som i Kina nu.
Jaha, kan det vara så att BMW följer VWs exempel att köpa upp ett antal märken för att erbjuda en biltyp till varje typ av köpare?
Man har ju redan RR och Mini, kanske Saab vore något mitt emellan för de som av någon anledning inte vill ha en BMW.
Vi får de hur det går, tydligen kan det att bli lite huggsexa här.
Skulle man tro Hacken....skulle det väl knappast finnas så många intressenter?
saabnisse det bor 1,3 miljarder människor i Kina, det är ett bra underlag för att köpa den kinesiska Saaben. Vem vet, den blir kanske en succe där.
Känns lite konstigt att gång på gång läsa om hur många som vill köpa Saab, men ingenting händer....
Man undrar ju vad det hela slutar i?
Jag ser inga problem om 'rätt' utländska köpare tar över Saab, det finns många bra exempel på att det kan funka fint.
Frågan är snarare hur hårt GM sätter fälleben för hela affären?
Om Youngman köper SAAB, kommer GM att lägga krokben - GM har sannolikt kvar någon hållhake även på dagens 9-3.
OM BMW köper SAAB, kommer Volkswagen att sätta krokben - VW äger Scania, som äger Varumärket= logo+ SAAB.
Turkarna kanske kan klara sig utan krokben :o)
Jag tror fortfarande att Youngman är det starkaste alternativet efter att ha läst SvD igår.
http://www.svd.se/naringsliv/vill-satsa-12-miljarder-pa-nya-modeller_6864177.svd
BMW är nog inget trevligt alternativ för utvecklingsingenjörerna i Trollhättan, de hade ju inte så lätt att samarbeta med Opel och det blir säkert inte lättare med folket från München.
Tjalle, när det gäller namnet är det lite kluvet, helt klart äger Scania gripenfiguren men när det gäller namnet Saab är det lite mer tveksamt.
Här kommer försvarskoncernen Saab in och de har sagt att om det är en seriös köpare till Saabs konkursbo kommer de inte att sätta sig på tvären.
Sedan kommer ju frågan in vilka som anses seriösa.
Jag trodde tidigt att BMW skulle vara intresserade av att köpa SAAB eftersom de ligger väldigt nära varandra rent tekniskt. Man skulle på detta sätt kunna nå alla bilintresserade kunder trots olika bakgrundsfilosofier.
Inget av märkena har särskilt många kunder bland de icke bilintresserade.
Konstigt att BMW uppges vara intresserade med tanke på hur dyrköpt Roveräventyret (aka den engelske patienten) blev.
Tänkte också på det Tobo, skillnaden som jag ser det är att den enda riktiga Rovern som byggts sen 80-talet var 75an som BMW byggde själva, resten var badgade Hondor. Sen föreställer jag mig att stallbacka-fabriken är modernare än vad Rovers dito var.
Rover-äventyret antyder ju dock att BMW ville bredda sin bas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.