Flera amerikanska delstater tar nu efter Kalifornien med målet att elektrifiera sin lastbilsflotta. Efter 2050 är det tänkt att inga fossildrivna lastbilar, lokalbussar, större pickups eller skåpbilar ska säljas i delstaterna.
I juni meddelade Kaliforniens miljömyndighet (California Air Resources Board) att alla lastbilar som säljs i delstaten ska vara utsläppsfria efter 2045.
Nu tar 14 andra delstater rygg på Kalifornien där man tillsammans skrivit på en promemoria om att samtliga tunga och medeltunga lastbilar som säljs från 2050 ska vara emissionsfria. Lokalbussar, större pickups och skåpbilar omfattas också av regelverket, skriver The Verge.
Det finns även ett mål att emissionsfria lastbilar ska utgöra 30 procent av försäljningen 2030.
Delstaterna som nu är överens är Kalifornien, New York, North Carolina, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, Vermont, Washington, Connecticut, Colorado, Hawaii, Maine, Maryland, Massachusetts och New Jersey.
I dag består cirka fyra procent av USA:s fordonslotta av lastbilar och bussar. Samtidigt står dessa fordon för nästan 25 procent av fordonsflottans totala ustläpp skriver Reuters.
Diskutera: Kommer delstaterna kunna nå sina mål?
Nu tar 14 andra delstater rygg på Kalifornien där man tillsammans skrivit på en promemoria om att samtliga tunga och medeltunga lastbilar som säljs från 2050 ska vara emissionsfria. Lokalbussar, större pickups och skåpbilar omfattas också av regelverket, skriver The Verge.
Det finns även ett mål att emissionsfria lastbilar ska utgöra 30 procent av försäljningen 2030.
Delstaterna som nu är överens är Kalifornien, New York, North Carolina, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, Vermont, Washington, Connecticut, Colorado, Hawaii, Maine, Maryland, Massachusetts och New Jersey.
I dag består cirka fyra procent av USA:s fordonslotta av lastbilar och bussar. Samtidigt står dessa fordon för nästan 25 procent av fordonsflottans totala ustläpp skriver Reuters.
Diskutera: Kommer delstaterna kunna nå sina mål?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tillåt mig tvivla att långtradare kör på el om det inte händer något helt revolutionerande med batteritekniken.
Tror nog att någon typ hybridteknik är lösningen när vi pratar behov av 500hk i uppförsbackarna.
Det är väl här jag tror på vätgas och andra lösningar eventuellt. Jag tror inte heller på rena batterilastbilar i fjärrtransporttrafiken iaf. Sen att det om 30 år kan vara så att de är utsläppsfria, helt klart! Det går fort med utvecklingen nu.
Hyundai levererar 1000 semi lastbilar till Schweitz under fem år.
https://www.hyundai.co.nz/hyundai-motor-and-h2-energy-to-bring-the-world-s-first-fleet-of-fuel-cell-electric-trucks-into-commercial-operation-
Effekten som lastbilar med bränsleceller kan ta ut är mer än tillräckligt för de behov som krävs.
Ett beslut som får effekt om trettio år. Påminner om svensk kärnkraftsomröstning.
2050? 2030 hade varit rimligt.
15 av 50 delstater är en liten del. Men av de skulle drivas med vätgas och bränsleceller vore det toppen.
Populistiskt att bestämma detta, tekniken för fossilfria lastbilar för rimlig kostnad mm finns inte idag, och om inte något övernaturligt händer så finns den inte 2050 heller. Men dagens politiker kan sola sig i glansen av att vara miljömedvetna för något de inte behöver ta ansvar för, klart att de tycker det är bra
Somliga tänker: "Hurra, då får vi billigare diesel här i Sverige!" = )
Tekniken för fossilfria lastbilar finns redan och det är många tillverkare av lastbilar som nu kommer ut med lastbilar som kan tankas på bara minuter med vätgas.
https://www.electricvehiclesresearch.com/articles/21200/hyundais-first-10-xcient-fuel-cell-trucks-for-switzerland
Indien Japan med flera länder tillverkar vätgasbussar redan i dag.
Vilka är det som bestämmer över miljön??? Är det politiker eller är det kapitalet? Svårt se att alla oljemiljardärer ska ge upp sina inkomster bara för att "hjälpa" klimatet. Nån här på forumet som tror på det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.