Saabs fansida startades av en entusiast från Kanada och gjordes till företagets officiella kanal på Facebook under hösten 2009, när dåvarande ägaren General Motors först ville sälja och sedan beslutade att lägga ned Saab.
Sedan dess har – som bekant – mycket vatten runnit under broarna och Saab befinner sig nu i rekonstruktion. Fabriksbandet har inte rullat sedan april, men på de sociala medierna händer desto mer. På torsdagen noterade Saab 100 000 anhängare på Facebook.
– För ett företag av vår storlek har vi alltid haft en stor närvaro på nätet. Att nå över 100 000 fans på Facebook är ytterligare bevis på hur mycket våra fans vill förknippas med vårt företag, säger Knut Simonsson, varumärkesdirektör på Saab, i en kommentar.
För att fira har Saab samlat in 1 200 bilder på bilar och byggt ihop tre mosaikkollage. Här intill kan du se bilderna.
Saab har däremot en lång väg att gå för att komma upp till Volvos nivå på Facebook. Tillverkaren från Torslanda har i skrivande stund över 275 000 anhängare.
Diskutera: Vad tycker du om Saabs milstolpe?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är jag hungrig gör jag en macka i stället för att läsa en kokbok. Fryser jag tar jag på mig en tröja, i stället för att läsa om om kläder. Gillar jag SAAB föredrar att köra och äga bilarna i stället för att gilla på Facebook.
Jag har inte sett detta på Saabook
100000 gillar Saab. Men ingen vill köpa en Saab.
För varje person som gillar Saab på fb så finns det 69999 personer som inte gör det.
Jag vill köpa Saab men har inte råd.
Re. frb
"Men ingen vill köpa en Saab."
Då borde ju inte SAAB fortfarande ha en orderstock på 10 000 bilar, trots ett halvårs produktionsstopp i så fall!?
"För varje person som gillar Saab på fb så finns det 69999 personer som inte gör det."
Hela jordens befolkning använder knappast facebook (som du tror)! Jag har aldrig haft något konto och kommer aldrig att skaffa ett (har vuxit ifrån det stadiet....).
Peter S: av de påstådda 10.000 beställda bilarna, så lär väl kinesernas 2.600 bilar ingå? De är ju f.ö. redan betalda och kommer att ingå i en eventuell nedskrivning av fordringarna under rekonstruktionen. (och där har du förklaringen till att Saab säger skulderna ska betalas tillbaka till 100%, och inte då som brukligt 25% vid en rekonstruktion).
I de resterande 7.400 ingår säkerligen en mycket stor del bilar som var beställda när det begav sig i våras. Skulle tro att en mycket stor del av de beställarna sitter i nya bilar av andra märken idag. Lär väl f.ö. gälla 100% (eller bra nära) av alla företag med tjänstebilar.
Men om kinesköpet går igenom, får vi snart svaret. 10.000 bilar räcker ju till minst ett kvartals produktion under 2012 och då helt utan annan nyförsäljning. Så om inte Saab taktar igång med minst 20 bilar/timme; ja då var nog siffrorna bara luft från Saab. Och kineserna lär bli lite irriterade.
Peter S, du anade inte någon ironi i mitt inlägg? Och hur kan du tro att jag tror att alla i världen har fb, jag har det inte ens själv?
Orderstocken har man visst glömt att uppdatera i samma hastighet som återförsäljare slutar att sälja Saab, vilket har skett på många orter i vårt land pga irriterade kunder som väntar förgäves på sin bil.
Så sent som i måndags redovisade Saab själva, att orderstocken fortfarande ligger på 10 000 bilar. Det är konstigt nog bara ett litet fåtal som "hoppat av tåget"....
100 000 gillar Saab på Facebook. 275 000 gillar Volvo på Facebook.
Volvo är mer än 4 gånger större än Saab. Alltså är ju Volvo mindre populärt än Saab procentuellt sett!
Vad hjälper det att det finns 100.000 som gillar Saab, när det dels inte är någon som köper en, dels inga bilar att köpa?
Dessvärre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.