Chevrolet Matiz är en sympatisk bil, speciellt i stan. Men detta räcker bara till en tiondeplats - för modellen kan rent av vara farlig.
Chevrolet Matiz 0,8 SE
Värst är att det här är en bil som har allvarliga problem med säkerheten. En extra stor varningsflagga hissar vi för Matiz i basutförandet "S". Då ingår inte de livsviktiga sidokrockkuddarna. Utan dem riskerar man livet i Matiz även vid en relativt lindrig påkörning från sidan.
För övrigt är Matiz en ganska sympatisk bil, speciellt i stan. Extremt lättkörd, sikten är utmärkt och den har nästan alla prylar man önskar sig (i SE-utförandet) till lågt pris.
Matiz är ovanligt smal. Förare och passagerare sitter mycket nära varandra. Förarstolens skjutmån är så begränsad att till och med 1,80 meter långa förare slår i bakersta lägen. Stolen är liten, körställningen ihopkrupen och det är trångt om plats för fötterna. Ratten går inte att justera.
Vägegenskaperna är goda. Lång hjulbas skänker framfarten lugn trots att karossen är smal och anti-sladdsystem saknas.
Den lilla trecylindriga motorn får jobba hårt för att hänga med i de övrigas tempo. Speciellt vid full last blir Chevan plågsamt trög. Omkörningar är det bäst att låta bli.
Värst är att det här är en bil som har allvarliga problem med säkerheten. En extra stor varningsflagga hissar vi för Matiz i basutförandet "S". Då ingår inte de livsviktiga sidokrockkuddarna. Utan dem riskerar man livet i Matiz även vid en relativt lindrig påkörning från sidan.
För övrigt är Matiz en ganska sympatisk bil, speciellt i stan. Extremt lättkörd, sikten är utmärkt och den har nästan alla prylar man önskar sig (i SE-utförandet) till lågt pris.
Matiz är ovanligt smal. Förare och passagerare sitter mycket nära varandra. Förarstolens skjutmån är så begränsad att till och med 1,80 meter långa förare slår i bakersta lägen. Stolen är liten, körställningen ihopkrupen och det är trångt om plats för fötterna. Ratten går inte att justera.
Vägegenskaperna är goda. Lång hjulbas skänker framfarten lugn trots att karossen är smal och anti-sladdsystem saknas.
Den lilla trecylindriga motorn får jobba hårt för att hänga med i de övrigas tempo. Speciellt vid full last blir Chevan plågsamt trög. Omkörningar är det bäst att låta bli.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Chevrolet Matiz 0,8 SE
Modell: 5-sitsig 5-dörrars halvkombi.
Pris: Från 82 500 kr. Testbilen ca 97 900 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 350/150/150.
Tjänstevikt, kg: 835 kg.
Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 170.
Motor: 3-cyl, 796 cm3, 51,5 hk vid 6 000 v/min, 71,5 Nm vid 4 400 v/min. Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 18,2 s. Toppfart 145 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 5,2 l/100 km, 119 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: Tre stjärnor varav en överkorsad. Säkerhetsutrustning: 4 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: 1.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
för dom pengar DACIA "Sandero" är en bättre köp ...
Denna bil jämfördes i en annan artikel med Toyota IQ. Toyotan vann på alla punkter enligt er. Jag har kört Daewoo och senare Chevrolet sedan 9 år tillbaka och har bara goda saker att säga. Pålitliga bilar som aldrig rostar. Men det är klart: Lägg till 100000 för den minsta Toyotan så får du allt utom utrymme. Och diskutera Dacia med en rumän så rynkar alla på näsan. Dacia representerar inte kvalitet.
Skulle aldrig personligen kunna tänka mig att äga en Chevrolet (Daewoo). Visserligen håller jag mig till småbilar men då ska det vara säkra, rostskyddade sådana med kvalitetskänsla. Rostskyddet är under all kritik, speciellt på matiz. Många asiater har problem med rostskyddet men detta hör till de värre sorterna. Visst är bilen billig att äga och köra, men man får inte vara dumsnål.
Farlig och farlig. Farligare än motorcykel och cykel? Varför är det embart bilar som kallas farliga?
Gudskelov kommer det snart en ersättare..
Tobbe, jag förstår att du inte kan tänka dej en Matiz. Jag tror få svenskar av typen "helst både hängslen och livrem" kan tänka sej en Matiz. Bilen är nog inte konstruerad med sikte på din kundprofil. Som tar på hjälmen när de leder cykeln?
Intressant att du har så säkra erfarenheter av hur snabbt Matiz rostar. Har du många vänner med Matiz? Jag har en bekant som misskött systerbilen Lacetti i 8½ år. Spolar aldrig under, och kör många korta sträckor i saltslask. Bilen fick beröm vid senaste besiktningen. Bl.a. för frånvaron av rost. Den fick också en 1:a av ViB:s rostexpert.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.