GM behåller som bekant Opel - men bolaget kommer att skära i verksamheten. Nu talas det om en nedlagd fabrik och 10 000 färre arbetstillfällen.
Enligt nyhetsbyrån Reuters kommer General Motors att minska sin personalstyrka med mellan 9 000 och 10 000 jobb. Den europeiska verksamheten ska rekonstrueras - och det rejält.
- Det kan medföra att en fabrik stängs. Det har vi inte till 100 procent bestämt, sade Nick Reilly, tillförordnad GM-chef i Europa, på en presskonferens.
I början av november meddelade GM det något oväntade beslutet att bolaget behåller tyska Opel. Därmed gick affären med den kanadensiska bildelstillverkaren Magna i stöpet.
GM skär ner mer än Magna
Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att Magna, om affären skulle ha genomförts, skulle skära ner verksamheten med ungefär 10 500 av 50 000 Opeljobb i Europa.
Men samtidigt väntades GM göra sig av med ännu fler arbetstillfällen om de valde att behålla Opel, vilket nu är fallet.
Tills vidare får de anställda på Opel leva i ovisshet eftersom GM inte kan meddela var och när arbetstillfällena försvinner.
- Det kan medföra att en fabrik stängs. Det har vi inte till 100 procent bestämt, sade Nick Reilly, tillförordnad GM-chef i Europa, på en presskonferens.
I början av november meddelade GM det något oväntade beslutet att bolaget behåller tyska Opel. Därmed gick affären med den kanadensiska bildelstillverkaren Magna i stöpet.
GM skär ner mer än Magna
Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att Magna, om affären skulle ha genomförts, skulle skära ner verksamheten med ungefär 10 500 av 50 000 Opeljobb i Europa.
Men samtidigt väntades GM göra sig av med ännu fler arbetstillfällen om de valde att behålla Opel, vilket nu är fallet.
Tills vidare får de anställda på Opel leva i ovisshet eftersom GM inte kan meddela var och när arbetstillfällena försvinner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den beskärningen har nog skett även om magna fått köpa in sig, men då gällde det andra sammansättningsfabriker än de i Tyskland. Nu får även Tyskarna finna sig i konkurrens. Om det är på gott eller tvärtom får framtiden utvisa.
Ogillar verkligen GM's vanvård av sina bilmärken!!
Enligt Opels ledning är det inte aktuellt med dessa siffror. Enligt ett pressmeddelande nämns 2 - 3000 fördelat mellan tillverkningsländerna. Dessutom vill man avvakta tills att försäljningen av nya Astran kommer igång. Orderingången är redan ca 30 % över den tänkta marknaden, och Insignian har snart passerat 200000 ex.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.