Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och detta räcker långt - riktigt långt. Här är vinnaren i Tommy Wahlströms miljöbilstest.
Peugeot 107 5-d
Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och den lilla trecylindriga motorn är densamma som sitter i iQ men i 107 upplevs den som mycket piggare. Styrningen är bäst i testet, exakt utan att bli nervös. Köregenskaperna är trygga och underhållande. När vägen kröker är Peugeot den körgladaste bilen av alla.
I stadstrafik är Peugeot pigg, smidig och lättparkerad. Vi gillar däremot inte sidospeglarnas avsmalnande form som tar bort en hel del sikt bakåt. Inredningen känns plastig men allt fungerar väl. Det finns gott om småfack för prylar. Kupén känns rymlig och luftig i framsätet. Såväl långa som korta hittar en körställning som fungerar. Ratten är justerbar i höjdled.
Enligt bullermätaren tillhör Peugeot de tystare av de testade bilarna. På långresa går bilen stabilt och erbjuder en hel del storbilskänsla. Fjädringen är väl avstämd åt det lite fastare hållet. Baksätet fungerar för två vuxna under kortare sträckor och bagageutrymmet är litet men lättillgängligt. Peugeot drog minst bränsle av alla och hör till de billigaste i testet.
Peugeot 107 har fått sig en ansiktslyftning. Och den lilla trecylindriga motorn är densamma som sitter i iQ men i 107 upplevs den som mycket piggare. Styrningen är bäst i testet, exakt utan att bli nervös. Köregenskaperna är trygga och underhållande. När vägen kröker är Peugeot den körgladaste bilen av alla.
I stadstrafik är Peugeot pigg, smidig och lättparkerad. Vi gillar däremot inte sidospeglarnas avsmalnande form som tar bort en hel del sikt bakåt. Inredningen känns plastig men allt fungerar väl. Det finns gott om småfack för prylar. Kupén känns rymlig och luftig i framsätet. Såväl långa som korta hittar en körställning som fungerar. Ratten är justerbar i höjdled.
Enligt bullermätaren tillhör Peugeot de tystare av de testade bilarna. På långresa går bilen stabilt och erbjuder en hel del storbilskänsla. Fjädringen är väl avstämd åt det lite fastare hållet. Baksätet fungerar för två vuxna under kortare sträckor och bagageutrymmet är litet men lättillgängligt. Peugeot drog minst bränsle av alla och hör till de billigaste i testet.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Peugeot 107 5-d
Modell: 4-sitsig, 5 dörrars halvkombi.
Pris: Från 103 490 kr. Testbilen ca 112 290 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 343/163/146. Tjänstevikt, kg: 900.
Släpvagnsvikt, kg: 0. Bagagevolym, liter: 139.
Motor: 3-cyl, 998, 68 hk vid 6 000 varv/min, 93 Nm från 3 600 varv/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 14,0 s. Toppfart 157 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km, 107 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 4.
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 6 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: Ej testad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.